از مهم ترین علامت های شهرستان ری می توان به طوق طلاکوب “مد هاشم ” که مربوط به هیئت مرحوم محمد هاشم کاظمی است بزرگی و ارتفاع این علامت مانع آن می شود که بتوان ان را از بازارچه حرم عبور داده و به صحن رساند.

به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب ری، به نقل از ره به ری؛ در این گزارش قصد داریم ضمن معرفی مهم ترین طوق هیئت های عزاداری شهرستان ری اشاره ای به اجزا تشکیل دهنده علامت و همچنین تاریخچه استفاده از آن داشته باشیم. آنگونه که در تاریخ امده است علم به صورت رسمی در دوران صفویه در مراسم عزاداری شیعیان به کار گرفته شده است ، البته بعضی مدعی هستند که علامت در دوران آل بویه به عنوان یک نماد برای عزاداری شیعیان به کار گرفته شده اما از انجا که حکومت در دست شیعیان نبوده است ، به صورت رسمی در آن دوران استفاده نشده است. 11 علامت با این هدف به کار گرفته شده که سعی شود تمام واقعه عاشورا در یک وسیله به نمایش در آمده و در عزاداری ها استفاده شود. علامت ها از سه تیغه آغاز و به صورت فرد فرد به ۱۳ تیغه ختم می شوند ، البته امروزه علامت سازان بسته به سلیقه مشتری های خود به تعداد تیغه های علم افزوده و آن را تا بیش از بیست تیغه هم افزایش داده اند. بر روی علامت ، زیارت عاشورا ، کتیبه محتشم کاشانی و اشعاری از این دست و آیات و روایات بسته به سلیقه مشتری نقش بسته است. از جمله افرادی که در شهرستان ری به کار ساخت و آماده سازی علم مبادرت داشته اند می توان به مرحوم حسین معمن پوش (معروف به حسین صفر) و مرحوم ناصر احمدی (معروف به ناصر خطاط) اشاره کرد. 29 استاد حسین معنپوش در فن فولاد گری تخصص داشته . 30 از مهم ترین علامت های شهرستان ری می توان به طوق طلاکوب “مد هاشم ” که مربوط به هیئت مرحوم محمد هاشم کاظمی است اشاره کرد. این طوق ۵ تیغه ان قدر بزرگ و سنگین است که آن را با چرخ تا میدان اصلی شهرری اورده و از همان جا به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی سلام داده و بر می گردانند . بزرگی و ارتفاع این علامت مانع آن می شود که بتوان ان را از بازارچه حرم عبور داده و به صحن رساند. 2 1 3   3   4   5 6   7 در قدیم رسم و رسوماتی در خصوص علم کشی بوده است که این روزها به هیچ وجه رعایت نمی شود. در گذشته علامت داران در روز اول محرم مردم را به خانه خود دعوت کرده و غذا می دادند و اجزا علم را بسته و علامت را برپا می کردند. علم پس از برپا شدن به سمت هیئت یا حسینیه یا محل عزاداری حرکت داده می شد. علم داران برای آموزش رسم ادب از یک پیشکسوت در خواست می کردند تا چوب دار دسته شود. چوب دار وظیفه داشت تا در میان راه علم داران را تعویض کرده و از جوانان مورد نظر بخواهد تا علم را به دست گرفته و علم داری کنند. علم داران زمانی که هیئت ها به یک دیگر می رسیدند با علم  به هیئت مقابل ادب می کردند. این حرکت امروز نیز هنگام رسیدن هیئت ها به میدان حرم حضرت عبدالعظیم ، امام زادگان و مساجد با ایستادن علمداران رو به سوی آن مکان و ادای احترام به آن همراه است. 9 10 15 14 13 12 11 16   در گذشته هر هیئت بر گرفته از لشکر های قدیم که هر کدام نمادی را داتند تا از دور به راحتی شناخته شوند ، علم مورد نظری را برای خود در نظر گرفته و در جلو دسته با کار مب گرفتند. با مرور زمان به اصطلاح یک کل و کل بازی میان هیئت ها اتفاق افتاد و هر کس سعی می کرد یک علم سر آمد تر و بزرگ تر داشته باشد و کار تا به آنجا پیش رفت که افراد از قانون اصلی علم داری که آن را در ۳ الی ۱۳ تیغ تعریف می کند خارج شده و علم های بزرگ تر نیزسفارش داده و بکار گرفتند.   17   هر علامت از ۱۵ جزء ذیل تشکیل شده که هر کدام یاد اور موضوعی خاص هستند : ۱- شاسی (شیردست) ۲ – تیغه ها ۳ -دهنه اژدر ۴-انبرک ۵-تبرزین ۶ -صندوقچه(که حیوانات وپرندگان روی آن قرار می گیرد) ۷- حیدری ۸ -سوراهی ۹- حیوانات فلزی ۱۰ – شش گوش ۱۱- گوی ۱۳ -چوب دست ۱۴- شال ۱۵-پر و دیگر وسایل تزئینی . ۱- تیغه های علم تیغه های علم نماد حق طلبی شیعیان است و استفاده از آن با این هدف صورت می گیرد که یاد آور شوند ، این تیغه ها شمشیر هایی است که برای خون خواهی حسین علیه السلام از غلاف خارج شده و هیچ گاه غلاف نخواهد شد. 19 کنار هر تیغه دو اژدها (در ادامه توضیح داده خواهد شد)و پایین آن یک تبر  قرار دارد. بر روی تیغه اسما مقدس و همچنین زیارت عاشورا و اشعار محتشم نقش بسته است و این موضوع از شمشیر جنگاوران مسلمان که آیات و اسما را بر روی آن حک می کردند نشات گرفته است. حیوانات نقش بسته بر علم : شیر : که به دلیل شکوه و جلال عظمت ، آن را به علی (ع) نسبت می دهند. 20 آهو : برای یاد اوری امام رضا (ع) آن ضامن آهو به کار گرفته شده است. 21 طاووس : نماد مهدی (عج) و بر گرفته از حدیث المهدی طاووس اهل الجنه می باشد. 22 شتر : با هدف یاد اوری اسارت اهل بیت و بردن انها از کربلا به شام (با شتر) به کار رفته است. SAMSUNG مرغ رخ : این نماد معمولا در کناره های علم به کار رفته و به اصطلاح آن را نگهبان و محافظ می گویند. 24 به نظر شخصی نگارنده احتمالا مرغ رخ یاد اور براق است که در شب معراج مرکوب حضرت رسول(ص)بوده است. خروس : خروس به عنوان اذان گو و نماد غیرت استفاده می شود. 25 کبوتر : از انجا که حضرت ام البنین در سرزمین کربلا نبود و بنا به گفته ای : زمانی که حضرت سیدالشهدا به شهادت رسیدند و زمین به لرزه درآمد کبوتر بالش را به خون سیدالشهدا رنگین کرد و به این ترتیب خبر شهادت امام را برای حضرت رباب برد. 26 درویش و تبرزین نمادی است از درویش کابلی که آورده اند در روزعاشورا به خدمت حسین (ع) رسیده و با آب به استقبال ایشان امده و حضرت قبول نکردند ، استفاده می شود. 27 اژدها : اژدها نماد لشکر جنیان است که در روزعاشورا به خدمت امام امدند تا دشمنان ایشان را با چشم بر هم زدنی از پای در اورند و امام با جنگیدن انها موافقت نفرمودند. 28 علام در میان عزادان قداست خاصی دارد ، اما متاسفانه برخی علم داران با هدف اسم در کردن و از روی ریا دست به کارهایی زده اند که چهره این نماد را به شدت مخدوش کرده است.   18

 انتهای پیام/م

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =