افزایش ۶ هزار تومانی قیمت یک برند چای خارجی در کمتر از یک ماه+ سند

قیمت چای خارجی برخی برندهای داخلی افزایش‌یافته، به‌طوری که یکی از این برندها در یک ماه گذشته افزایش ۱۳.۷ درصدی یا ۶ هزارتومانی را برای هر کیلوگرم از محصول خود در نظر گرفته است.

به گزارش تهران نیوز ، قیمت چای خارجی که غالب چای  مصرفی در کشور  را  تشکیل می‌دهد در "دی‌ماه"  و حتی در ماه‌های گذشته در برندهای مختلف شاهد افزایش قیمت بوده است . درحالی قیمت هر ۵۰۰ گرم چای خارجی (بسته‌بندی‌شده در ایران) یک برند در دی‌ماه به ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده که این محصول تا نیمه آذر ماه ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است و در واقع هرکیلوگرم چای خارجی از ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافته است. افزایش ۶ هزارتومانی هر کیلوگرم یا ۱۳٫۷ درصدی چای خارجی  در کمتر از یک ماه را بانک مرکزی نیز به نحوی در آمار خود تأیید کرده است به‌طوری که بر اساس آمار منتشر شده از سوی این بانک در یک سال منتهی به برجام (یک سال بعد از اجرای برجام)  قیمت چای  ۱۶٫۳ درصد افزایش‌یافته است. بنابراین گزارش قیمت چای در برندی دیگر نیز افزایش ۲ هزارتومانی در آذرماه داشته است و قیمت هر نیم کیلوگرم این محصول از  ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان به ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش‌یافته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد قیمت لبنیات، تخم‌مرغ و حبوبات در یک سال منتهی به پسابرجام به‌ترتیب ۷٫۱ درصد، ۰٫۱ درصد و ۲۲٫۵ درصد بوده است، در حالی که این نرخ‌ها در یک سال قبل از برجام به‌ترتیب ۸٫۲ درصد، ۱۷٫۳ درصد و ۲۷٫۵ درصد بوده است. همچنین در یک سال منتهی به پسابرجام قیمت برنج ۴۵٫۷ درصد، میوه‌های تازه ۲٫۳ درصد، گوشت قرمز ۱۵٫۷ درصد، گوشت مرغ ۳۰٫۴ درصد، قندوشکر ۳۰٫۷ درصد، چای ۱۶٫۳ درصد و روغن نباتی ۸٫۲ درصد افزایش داشته است که از رشد قیمت این اقلام در قبل از برجام بیشتر است. رشد قیمت این ۷ گروه کالایی در یک سال قبل از برجام برنج ۴٫۷ درصد، میوه‌های تازه ۸ــ درصد، گوشت قرمز ۱۰٫۱ درصد، گوشت مرغ ۱۳٫۲ــ درصد، قندوشکر ۱۲٫۶ درصد، چای ۵٫۳ درصد و روغن نباتی ۰٫۴ درصد بوده است. در ادامه نمودار رشد قیمت ۱۱ گروه مواد غذایی قبل و پس از برجام را ببینید. انتهای متن/ش

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =