۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
بایدها و نبایدهای بودجه 1400

دخل و خرج کشور با بودجه مشخص می‌شود و اگر تمام احتمالات در آن در نظر گرفته شود، می‌توان انتظار داشت که کشور سال آرام و بدون تنش را پشت سر خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، بودجه نقش اساسی و کلیدی را در ساختار اقتصادی کشور ایفا می‌کند. به بیانی ساده‌تر دخل و خرج کشور با بودجه مشخص می‌شود و اگر تمام احتمالات در آن در نظر گرفته شود، می‌توان انتظار داشت که کشور سال آرام و بدون تنش را پشت سر خواهد گذاشت، اما اگر به احتمالات سال بودجه‌ای توجه نشود، هم دولت دچار دردسر می‌شود و هم معیشت و زندگی مردم به سختی خواهد گذشت. آرام‌آرام به ارائه لایحه بودجه سال 1400 به مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم. همانطورکه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی گفت لایحه بودجه 1400 بر اساس کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها، کاهش تصدی‌گری‌ دولت، توسعه دولت الکترونیک، قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت، رونق و جهش تولید و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی استوار است. لایحه بودجه 1400 آخرین لایحه بودجه‌ای است که توسط دولت حسن روحانی نوشته می‌شود و از سوی دیگر نخستین لایحه‌ای است که توسط مجلس یازدهم مورد چکش‌کاری قرار می‌گیرد؛ لذا ابتدا از این حیث که تعامل مجلس و دولت در تصویب این لایحه چگونه خواهد بود، مورد اهمیت و مداقه قرار دارد و دوم اینکه شرایط اقتصادی کشور به خاطر تحریم‌های ظالمانه، خاص بوده و طوری باید چکش‌کاری یا اصلاح و سپس تصویب شود که دولت سیزدهم که هیچ نقشی در تصویب این لایحه بودجه نداشته به دردسر نیفتد و به مانعی بر سرراه سیاست‌های او تعبیر نشود.

در نظر گرفتن تمام احتمالات در بودجه 1400

اغلب کارشناسان و تحلیلگران مسائل اقتصادی از دولت درخواست کرده‌اند که در تدوین لایحه بودجه 1400، تمام احتمالات را در نظر بگیرد و براساس این احتمال برای امورات یکساله کشور، بودجه‌ریزی کند. همچنین این کارشناسان به دولت توصیه کرده‌اند که نواقص و ضعف‌های بودجه 1399 به دقت بررسی و شناسایی شود تا این نواقص و اشتباهات برای بار دیگر در لایحه بودجه 1400، تکرار نشود. محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، درباره ویژگی‌های بودجه 1400 گفت: بودجه 1400 باید با نگاه جلوگیری از خام‌فروشی و با نگاه به تحقق اقتصاد مقاومتی نوشته شود. بودجه طوری باید نوشته شود که اگر نفت هم به فروش نرفت بتوان ارقام آن را تأمین کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 80 هزار میلیارد تومان از بودجه 460 هزار میلیارد تومانی سال 99 تأمین نشده است، افزود: سهم شرکت‌ها باید در بودجه مشخص شود؛ چون بخشی از بودجه در اختیار شرکت‌ها و بانک‌هاست که در لایحه بودجه آورده نمی‌شود و مجلس هیچ نظری روی آنها ندارد و چشم‌بسته تأیید می‌شود. نماینده مردم اراک در مجلس یازدهم ادامه داد: این شرکت‌ها باید ابتدا سهم خودشان را در لایحه بودجه 1400 مشخص کنند و سپس حداقل پنج درصد از درآمدهای آنها برای بودجه کل کشور در نظر گرفته شود و سهم خودشان را برای بودجه پرداخت کنند.

گسترش پایه‌های مالیاتی در بودجه 1400

آصفری با اشاره به اهمیت دریافت مالیات در لایحه بودجه 1400 تأکید کرد: به‌جای اینکه مالیات را افزایش داد، باید بتوان پایه‌های مالیاتی را گسترش داد و نیز کسانی که فرار مالیاتی دارند، شناسایی شوند و سهم آنها در بودجه مشخص شود. وی گفت: همچنین توجه به ممانعت از خام‌فروشی منابع طبیعی در بودجه 1400 باید مورد توجه دولت قرار گیرد و دولت موظف است که این منابع طبیعی را صرف رونق و توسعه شرکت‌های داخلی کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان این مطلب که در بودجه 1400 باید نگاه به سفره مردم باشد، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه باید طوری نوشته شود که به سفره مردم اهمیت بیش از پیش داده شود تا مبادا مشکلات معیشتی مردم افزایش یابد. اینکه دولت دستان خود را در جیب مردم کند، راه خوبی برای کسب درآمد نیست و ضروری است که این نگاه اصلاح شود. آصفری افزود: در بودجه 1400 باید تدابیری اندیشیده شود که ریخت و پاش‌ها به حداقل کاهش یابد و همچنین بحث فروش اموال دولتی باید کمترین موضوعی باشد که در بودجه مطرح می‌شود. وی توصیه کرد: دولت باید مراقب باشد که قرض‌هایش را به حداقل ممکن کاهش دهد تا دولت بعدی مجبور نباشد تا مدت‌ها بدهی‌های دولت پیشین را پرداخت کند و به عبارت دیگر کاری نکند که یک سرزمین سوخته تحویل دولت بعدی بدهد. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: بودجه 1400 باید بودجه عملیاتی و کاربردی باشد و خیلی خوش‌بینانه نباشد و واقعیت‌ها را در نظر بگیرد. آصفری عنوان کرد: بودجه 1400 از بودجه 1399 اهمیت بسیاری دارد؛ چون دولت بعدی قرار است بیشتر از دولت فعلی با بودجه 1400 سروکار داشته باشد، بودجه‌ای که هیچ نقشی در نگارش آن نداشته است.

توجه به آمایش سرزمینی در بودجه 1400

متأسفانه نظام بودجه‌ای کشور در طی سال‌های گذشته از یک مسئله همواره آسیب دیده و آن عدم قطع وابستگی بودجه به نفت است، اما انتظار می‌رود با توجه به کاهش چشم‌گیر درآمدهای نفتی و تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر قطع خام‌فروش و نیز تأکید مکرر ایشان بر افزایش تولیدات پالایشی، بودجه 1400 متکی بر درآمدهای غیرنفتی باشد. همچنین تحلیل‌گران و کارشناسان مسائل اقتصادی باور دارند که بودجه 1400 باید علاوه بر اینکه مبتنی بر درآمدهای غیرنفتی باشد، مقوله آمایش سرزمینی در آن گنجانده شود؛ یعنی نظام بودجه‌ای کشور براساس اولویت‌‎ها و ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای استانی و شهرستانی تدوین و تصویب شود. پس بحث آمایش سرزمینی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی می‌تواند بودجه 1400 را از بودجه سال‌های گذشته متمایز کند. انتهای پیام/*

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =