به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب ری؛ مجید قدمی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به مناسبت روز جهانی معلولین و در آیین تجلیل از 148 معلول نخبه شهرستان های استان تهران که در فرهنگسرای ولاء برگزار شد، اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی ایران و از سوی آموزش و پرورش کارهای خوبی در زمینه تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی انجام شده است.
وی با بیان اینکه نباید پنداشت که فرقی بین دانش آموز استثنایی ویژه و عادی وجود دارد، گفت: معلمان باییستی برای تعلیم تمامی بچه ها آموزش ببینند و در زمانی که شرایط ویژه یک دانش آموز برای تعلیم و تربیت محرز شد، آن وقت می توان این دسته دانش آموزان را در مدارس استثنایی پذیرفت.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه عنوان کرد: نباید کاری کرد که خانواده ها دچار سردرگمی و در نهایت از تحصیل فرزندان ویژه خود جلوگیری کنند و ما بایستی ضمن رعایت حقوق شهروندی برای رفع مشکلات آنان اقدامات عملی موثری انجام دهیم.
قدمی همچنین تصریح کرد: امسال با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان آموزش پزشکی طرح سنجش سلامت دانش آموزان پیش دبستانی 9 ماه زودتراز سال تحصیلی آینده شروع شد تا ضمن شناسایی بچه ها، خانواده آنان نیز از وضعیت فرزندان خود آگاه شده و برای تحصیل شان تصمیم درست بگیرند.
وی معلولیت را یک فرصت برای فرد معلول و جامعه دانست و بیان داشت: کسی که به این عارضه دچار شده حتما مورد عنایت ویژه خداوند بوده و با کمی برنامه ریزی و دقت می توان قدرت و عظمت خداوند را در وجود این افراد دید و از طرفی یک فرصت برای جامعه است تا خدمتگذاری به افراد معلول را به نحو مطلوب انجام دهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همه در جامعه از حقوق برابر برخوردار هستند و باید برای رفع مشکلات معلولان اعم از دسترسی های محلی و تردد، مراکز تعلیم و تربیت، ایجاد زمینه اشتغال و از همه مهمتر رفع نیاز خانواده معلولین از سوی مسئولان و دست اندرکاران اقدامات عملی صورت داد.
قدمی سرویس رفت و برگشت را یکی از مشکلات اصلی دانشآموزان استثنایی برشمرد و خاطرنشان کرد: آمار به ما نشان میدهد که عدهای از دانشآموزان استثنایی به دلیل فراهم نبودن زمینه حضور آنها در فضاهای آموزشی از این امکان محروم هستند و ما باید تلاش کنیم سرویس رفت و برگشت این عزیزان در مناطق محروم و ... رفع شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش افتخار می کند که خدمتگزار دانش آموزان ویژه اعم از ناشنوا، معلول جسمی و روحی و نابینا و کم توان ذهنی است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای تک تک این افراد و همچنین معلمان و آموزگاران مدارس استثنایی، برنامه های جامعه ای در دستور کار دارد تا در مسیر رشد و شکوفایی آنان گام های مفیدتری برداشت.
گفتنی است؛ در مراسم تجلیل از 148 معلول نخبه آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران؛ معاون وزیر در امور بانوان، مسئول ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای تهران، معاون شهردار منطقه 20 و همچنین دانش آموزان استثنایی و معلولین مراکز آموزشی تهران به همراه خانواده حضور داشتند.
نظر شما