تاکنون افزایشی برای نرخ حمل و نقل صورت نگرفته است/انحصار طلبی و زیاده خواهی برخی افراد پایه های حمل و نقل شهرستان را سست می کند

رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان فیروزکوه گفت: از سال ۱۳۹۳ تا کنون هیچ افزایشی برای نرخ حمل صورت نگرفته و نرخ حمل کنونی شهرستان بدون رعایت اصل انصاف در حدود بیست درصد از تعرفه سال ۱۳۹۳ پایین تر است،انحصار طلبی و زیاده خواهی برخی افراد پایه های حمل و نقل شهرستان را سست می کند.

به گزارش تهران نیوز ،  به نقل از دیمه نیوز، صنعت حمل و نقل شهرستان فیروزکوه به پشتوانه واحدهای عظیم تولیدی نظیر سیمان فراز و فیروزکوه که سبب رشد و شکوفایی شهرستان شده این روزها حال و روز خوبی ندارد. انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان فیروزکوه بعنوان یکی از ارکان اصلی سیستم حمل و نقل شهرستان با هدف دفاع قانونی و مشروع از حقوق رانندگان و استیفای حقوق آنها برابر اصل ۱۳۱ قانون اساسی با بیش از یک دهه فعالیت مثمر در فیروزکوه با ایجاد دفتر ،سیستم کاری و عضویت بیش ازدویست نفر عضو دائم و بیش از سیصد نفر عضو تحت پوشش که همگی از شهرستان فیروزکوه و استانهای همجوار هستند سعی بر انجام وظایف محوله به بهترین شکل را دارد. مظاهر فخرآور رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان فیروزکوه در گفتگویی اظهار داشت: از بدو تاسیس این انجمن اصل عدالت محوری و ایجاد نظم و انضباط و ساماندهی بارگیری کالا سر لوحه کاری این نهاد بوده که خوشبختانه در طول این سنوات دورنمای انجمن محقق شده است. وی یکی از هدفهای اصلی انجمن مذکور در شهرستان را ایجاد سیستم نوبت دهی برای بارگیری ماشینهای سنگین شهرستان دانست و گفت :در انجمن صنفی رانند گان شهرستان فیروزکوه برگه نوبت هایی تحت نام قبوض همیاری صادر شده که به موازات صدور این اوراق مبنی بر مشخص شدن نوبت راننده برای بارگیری در کارخانه های تولیدی نظیر سیمان فراز ،سیمان فیروزکوه و تامین ماسه ریخته گری با گسیل شدن چند نیروی جوان در مدخل این واحدهای تولیدی انضباط و نظمی مثال زدنی در فرآیند نوبت دهی و بارگیری به وجود خواهد آمد و تا قبل اتخاذ سیاست انجمن صنفی شرکت های تولیدی سیمان کشور به منظور تعیین سهمیه خروجی ماهیانه جهت رسیدن نرخ سیمان به قیمت مصوب انجمن مذکور ،انجمن صنفی رانندگان شهرستان فیروزکوه افتخار حمل و ساماندهی بیش از یازده هزار تن از کالا به صورت روزانه را در کارنامه خویش دارد. فخرآور ادامه داد :این صنعت در گذر زمان و در تندبادهای روزگار گاهی اسیر ناملایمتهای می شود که ادامه این روند شاید به قیمت آبروی حمل نقل شهرستان تمام شود. رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان فیروزکوه تاکید کرد :با تبدیل شدن فیروزکوه به قطب حمل و نقل استان تهران ، بارگیری روزانه چند صد دستگاه ماشین سنگین و حمل روزانه بیش از چهار هزار تن سیمان و کالاهای دیگر به اقصی نقاط کشور می طلبد برای تداوم این روند مدیریت و انسجامی قانونمند در بین شرکتهای حمل و نقل ،صاحبین کالا ،انجمن موسسات و شرکتهای حمل و نقل ،انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان ،کارخانه های تولیدی و بویژه رانندگان عزیز حاکم شود. وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف انجمن صنفی رانندگان و انجمن موسسات و شرکتهای حمل و نقل شهرستان فیروزکوه نرخ گذاری مسیرهای حمل بر حسب عرف مسیرهای تعریف شده که در فصول مختلف قابل تغییر می باشد افزود: انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان فیروزکوه و انجمن موسسات و شرکتهای حمل و نقل شهرستان فیروزکوه طی میتینگهای مختلف با در نظر گرفتن شرایط و اوضاع اقتصادی حاکم نرخ مصوبی به ازای حمل هر تن سیمان در کل کشور ارائه می دهند. وی ادامه داد :اما گاهی کژتابی های فروان در عدم التزام به مصوبات توسط شرکتهای حمل و نقل و صاحبین کالا مشاهده می شود . این مقام مسئول تاکید کرد: به دلیل عدم رقابت سالم و نبود مرکزی واحد برای تقسیم عادلانه بین شرکتهای حمل و نقل برخی از صاحبین کالا برای رسیدن به سود بیشتر از موضوع، سو استفاده و با برخی از شرکت های حمل و نقل تبانی کرده و مبادرت به پایین آوردن نرخ حمل می کنند. مظاهر فخرآور رانندگان را اصلی ترین پایه صنعت حمل و نقل شهرستان دانست و گفت :شاهد آن هستیم که رانند گان عزیز بعد از عدم التزام شرکت حمل و نقل به مصوبات قانونی انجمن های مذکور برای پیشبرد امورات جاریه خویش مجبورند با سازهای ناکوک برخی از هنجار شکنان سکوت کنند. وی به اجرای سیاست مناسب تعیین سهمیه فروش برای کارخانه های تولیدی کشور اشاره داشت و گفت :سیاست مذکور موجب رسیدن نرخ سیمان به قیمت مصوب گردید و گامی مثبت جهت احقاق ارزش واقعی سیمان تلقی می شود. رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان فیروزکوه اتخاذ سیاست برای فروش و تعیین ظرفیت خروجی کارخانه های تولیدی را اصلی مهم دانست و گفت: بر اساس این سیاست میزان سهمیه خروجی کارخانه های سطح شهرستان نباید بیشتر از چهار هزار تن در روز بوده که به طبع این کار بازار فروش برای کلیه کارخانه های سطح کشور را فراهم خواهد کرد. مظاهر فخرآور عدم بازنگری در قیمتهای حمل شهرستان را یکی از دغدغه های اصلی رانندگان برشمرد و بیان کرد: از زمان هدفمند کردن یارانه های سوخت و افزایش قیمت حاملهای انرژی ،هزینه لاستیک ،تعمیر و نگهداری ،لوازم یدکی و ... که به صورت صعودی افزایش پیدا کرده نه تنها نرخ حمل بالا نرفته بلکه متاسفانه کاهش و تعدیل پیدا نمود. وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ تا کنون هیچ افزایشی برای نرخ حمل صورت نگرفته و نرخ حمل کنونی شهرستان بدون رعایت اصل انصاف در حدود بیست درصد از تعرفه سال ۱۳۹۳ پایین تر است. مظاهر فخرآور گردانندگان سیستم حمل و نقل شهرستان را افرادای جوان و کارآمد دانسته و افزود :وجود رانندگان جوان ،استفاده از ماشینهای سنگین با استنادارد یورو ۴ ،گذراندن دوره های مختلف و ... از جمله عواملی است که سبب ارتفای سطح کمی و کیفی حمل و نقل شهرستان می شود. این مقام مسئول کوچ و مهاجرت رانندگان بومی شهرستان را چالشی بزرگ دانسته و تاکید کرد: به دلیل وخیم بودن اوضاع حمل کالا و اتخاذ سیاستهای نادرست ، برخی از رانندگان بومی شهرستان برای تامین معیشت خویش به شهرستانهای دور دست کشور سفر کرده که حمل کالا از کارخانه سیمان جوین و نائین یکی از این مصادیق است. رئیس انجمن صنفی رانندگان جاده ای شهرستان فیروزکوه خاطر نشان کرد : برای حفظ و سلامت کاری انجمن و رانندگانی که در این انجمن مشغول فعالیت هستند رانند گان بعد از حضور فیزیکی به دفتر انجمن با ارائه کارت هوشمند خویش ،کارت هوشمند خودرو ،گواهینامه و... بعد از کنترل همه موارد برای احراز بارگیری آنها توسط پرسنل انجمن صنفی ، در صف نوبت برای بارگیری قرار می گیرند. فخرآور یکی دیگر از دلایل پایین بودن نرخ کرایه را عدم تمرکز کالاهای تولیدی و تقسیم آن بین شرکتهای حمل و نقل بر اساس فعالیتشان که موجب عدم رقابت سالم در بین آنها می شود دانست و افزود :متاسفانه برخی از افراد به جای اینکه کیفیت حمل و تسریع در خدمت را ملاکی برای رقابت خویش قرار دهند برای افزایش میزان کالای حمل شده خویش نرخ حمل مصوب شده را نادیده گرفته و با این رفتار خویش صنعت حمل و نقل شهرستان را متشنج می کنند. وی یکی دیگراز مشکلات پیش روی حمل و نقل شهرستان را عدم پرداخت به موقع کرایه توسط صاحبین کالا دانست و افزود :این مشکل بیشتر در کامیونهای بونکر دار با محموله سیمان فله که بیشتر مشتریان آنها تولید کنندگان بتن هستند مشاهده می شود که شیوه تسویه این افراد گاهی به چندین ماه به طول می انجامد که بعد از گذشت چندین ماه با پرداخت مبلغ کرایه از سوی صاحب کالا به شرکتهای حمل و نقل مبلغی پایین تر از مبلغ مندرج در بارنامه به راننده تعلق میگیرد که راننده مجبور می شود با اختیار نمودن صعه صدر و شکیبایی هزینه های مانند هزینه گازوئیل ،لاستیک ،کمیسیون شرکت حمل و نقل ،استهلاک خودرو و ... را به جان بخرد و به این امر تن دهد. فخرآ ور با شفاف سازی میزان کمیسیون دریافتی شرکتهای حمل و نقل اذعان کرد: بر طبق قانون پایانه های حمل و نقل کل کشور شرکتهای حمل و نقل باید ۹ درصد از مبلغ کل کرایه را به عنوان کمیسیون در یافت نموده که از این میزان شش درصد شامل راننده ،سه درصد شامل صاحب کالا به انضمام پول بیمه باید به بارنامه اضافه شود. وی ادامه داد : شاهد آن هستیم به علت رکود اقتصادی حاکم و تحریم های وضع شده و انحصار طلبی ها مشتریان سیمان در کمال بی عدالتی علاوه بر شش درصد دریافت شده از راننده ،سه درصد سهم صاحب کالا و بیمه کالا از راننده نیز دریافت می گردد که این موضع جای سوال دارد! فخرآور گفت: بسیار دیده شده است که راننده ای که برای نخستین بار کالایی را حمل می کند در زمان تخلیه کالا با شیوه بسیار زشت و زننده با صاحب کالا بر سر نرخ توافقی غیرمصوب انجام می دهد و حمل کالا به این مسیر را برای مدتهایی در اختیار خود میگیرد و کار را برای رانندگان قانون محور مشکل می سازد که اکثر آنها رانندگان غیر بومی شهرستان می باشند. وی با ارائه راهکاری مناسب بزرگترین مشکل صنعت حمل و نقل شهرستان را عدم تقسیم عادلانه کالا دانست و گفت: مقرر شد با تشکیل کارگروهی معتمد از انجمن موسسات و شرکتهای حمل نقل ،تعاونی کامیونداران و انجمن صنفی رانندگان نقطه ای ثقل بر حسب میزان فعالیت شرکتهای حمل و نقل ، کالا به آنان اختصاص تا علاوه بر شکسته شدن دامپینگ ، دست بسیاری از رانت خواران کوتاه شود که متاسفانه با کارشکنی برخی این مهم انجام نشده است. فخرآور با تاکید بر اینکه رانندگان همیشه مورد حمایت این انجمن هستند گفت: علاوه بر ترسیم خط مشی قانونی برای احقاق حقوق رانند گان با رانندگان هنجار شکنی که سعی در تزلزل پایه های حمل و نقل شهرستان دارند نیز برخورد خواهد شد. رئیس انجمن صنفی رانندگان شهرستان فیروزکوه ملزم بودن به مصوبات ،رقابت سالم در جهت افزایش کیفیت حمل ،همکاری شرکتهای تولیدی ،مشتری مداری ،تقسیم عادلانه کالا بین شرکتهای حمل و نقل و توزیع آن بین رانندگان بر اساس نوبت انجمن صنفی رانندگان و ... را راه علاج صنعت حمل و نقل شهرستان دانست و افزود :امیدوارم مدیران شرکتهای حمل و نقل ،صاحبین کالا و رانند گان ، فعالیت های مرتبط را مکمل توسعه حمل و نقل شهرستان دانسته و از رفتارهای غیر متعارف صرف نظر کنند. وی گریزی به جایگاه حمل و نقل شهرستان فیروزکوه در عرصه کشور زد و خاطر نشان کرد :انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان فیروزکوه بعد از بندر عباس جایگاه دوم در سطح کشور از لحاظ بالا بودن راندمان و تعداد پرسنل را دارد. لازم به ذکر است انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان در شانزده سال از فعالیت خویش علاوه بر حرکت در خط مشی ترسیم شده قانونی با مساعدت در بحث کمک به انجمن حمایت از زندانیان ،مساعدت در انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری و ... نقش سازنده ای در شهرستان ایفا نموده است. مظاهر فخرآور تجمیع کالاهای شهرکهای صنعتی شهرستان با همکاری انجمن موسسات و شرکتهای حمل و نقل و ساماندهی کالاهای خروجی شهرک های صنعتی را افق های آینده انجمن صنفی رانندگان ناوگان جاده ای شهرستان فیروزکوه دانست و خاطر نشان کرد: امیدوارم صنعت حمل و نقل شهرستان با ترسیم این چشم اندازه گامی صعودی پیدا کند.   انتهای متن/*

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =