جنگ بدون برنده و حاشیه های زود هنگام انتخاباتی در فضای مجازی

باز هم بوی انتخابات به مشام می رسد و چند روزی است که دمای بالای تب تند عده ای امیدواران به انتخابات آتی پیش رو در اردیبهشت ۹۶ تاب کاربران فضای مجازی را به گلو رسانده است و گشودن هرباره ی صفحه تلفن همراه، صدای هشدار های هزاران پیام مخابره شده در ده ها گروه و کانال تزریق محتوای مختلف ، گوش فلک را هم کر میکند.

به گزارش تهران نیوز،  سعید برازنده-با گذشت سی وهشت سال از عمر پر برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و ایجاد فضای انتخاب آزاد برخی مسئولان کلیدی نظام به دست خود مردم و فضای فرصت بخشی به عده از میان مردم برای خدمت به مردم، با به دست آوردن اکثریت آرای عمومی، مردم تجربه خوبی در انتخاب صحیح و به دور از حاشیه ها و تبلیغات عوام فریبانه به دست آورده اند و انتخاب هوشمندانه و آزاد در نسل حاضر توسط مردم، امری انکار نا پذیر است. ولیکن انتخابات همواره عرصه رقابت و تبلیغ و تکریم نفس نامزد های انتخاباتی برای به دست آوردن میز خدمت و مسئولیت  بوده است و کمتر دیده شده که کاندیدایی بدون هرگونه تبلیغات و های و هوی های متداول بر کرسی مسئولیت تکیه زند. علیرغم صحت و لزوم سنت تبلیغات و معرفی عقاید و کارنامه و برنامه کاندیدا ها، اهمیت مساله ای بسیار مشهود است و آن کارکرد انتخاباتی در بستر و زمان مشخص آن است و طبق نص صریح قانون، تبلیغات فقط در زمان مشخص و فقط برای کاندیداهای رسمی که صلاحیت انها توسط شورای نگهبان احراز و تایید شده است مجاز میباشد؛ اما... در چند سال اخیر گسترش رسانه های جمعی و مخابره پیام در شبکه های بزرگ اجتماعی، با توجه به ارائه امکانات خوب و مطلوب به مردم، شرایط استفاده آسان از این نرم افزار ها در تلفن های همراه، ایجاد فضای وسیع و بی هزینه ی پر رنگ و لعاب  و عدم کنترل های لازم و مربوطه در این فضای وسیع، موجب شده تا بسیاری از امور جاری زندگی انسان و خصوصا بخش عمده ای از کارکرد رسانه، در این شبکه ها خلاصه شود و جریان داشته باشد که در میان آنها تبلیغات و جریان سازی های سیاسی هم شامل این فعالیت های جاری در فضای مجازی بوده است. با نگاهی به فعالیت های تبلیغاتی گروه های رسانه ای و طرفداران کاندیداهای مجلس شورای اسلامی که در سال گذشته و خصوصا ایام منتهی به انتخابات هفتم اسفند و نتیجه ی این انتخابات، می توان دریافت که فضای مجازی به عنوان برگ زرین تبلیغاتی نامزدهای ورود به خانه سبز بهارستان، نقش بسزایی در جهت دهی افکار عمومی به سمت و سوی جریان های حقیقی و متاسفانه گاهی ساختگی و دروغین داشت. نکته اینجاست که باز هم بوی انتخابات به مشام می رسد و چند روزی است که دمای بالای تب تند عده ای امیدواران به انتخابات آتی پیش رو در اردیبهشت ۹۶ تاب کاربران فضای مجازی را به گلو رسانده است با گشودن هرباره ی صفحه تلفن همراه، صدای هشدار های هزاران پیام مخابره شده در ده ها گروه و کانال تزریق محتوای مختلف ، گوش فلک را هم کر میکند و رهایی از این گروه ها و بحث ها دشوار تر از انچه که به نظر می رسد است. نکته جالب این گروه ها اینجاست که همگی با شعار اظهار دغدغه ها و ارتباط مسئولانه و انقاد منصفانه وارد میشوند و کاربران هم که غافل از ایدئولوژی کاملا انتخاباتی مدیران این شبکه ها و بستر ها، مشغول به فعالیت در گروه ها شده اند، در جریان بحث های ساختگی این مدیران هوشمند و هدفمند، مغلوب نگاهی خاص و در نهایت شاید دچار انتخابی اشتباه میشوند. نکته مهم تر اینجاست که نگاه مسئولان به این شبکه های اجتماعی و گروه های تبادل محتوا با رویکرد های انتخاباتی هیچ گاه حالت سلبی به خود نگرفته و این مدیران و ناظرین که خود عضویت در اکثریت این گروه ها را به دنبال شناسه کاربری خود در شبکه های اجتماعی یدک می کشند، گاها تبی تند تر از مدیران گروه ها برای بحث های مطروحه در آنها را دارند. نکته آخر و چکیده کلام از این همه قلم فرسایی فقط آن که بازنگری در کاربری فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و نگاه منصفانه به مسائل انسانی و قانونی ، یا حداقل نظارت بیشتر مسئولان دستگاه های ذیربط و همکاری های بیشتر کاربران فعال فضای مجازی برای گزارش تخلفات شبکه های اجتماعی، خود میتواند نقشی بسزا در آیندهمجازی و حقیقی ایران زمین و نسل آینده داشته باشد و هم اکنون که شبکه های اجتماعی طفلی خردسال در کشور ما به شمار میروند، باید از زیر خروار تخلفات بیرون آمد نفسی تازه کرد  و راه چاره ای اندیشید. باشد که راست قدم برداریم... منبع: قدس خبر انتهای پیام/

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =