حفظ منزلت باعث حیات زن در فعالیت­های اجتماعی است

زنان ایرانی با حفظ منزلت و شأن، خود را در سطح تولید در ابعاد تصمیمات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بازمی‌یابند؛ و تنها با تمسک به دیدگاه دینی و توجه به تفاوت‌های جنسیتی است که تصمیمات این قشر در ارتقای جوامع بشری در جهت توسعه الهی و مادی، اثرگذار خواهد بود.

به گزارش تهران نیوز ، به نقل از زنان خبر؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی ایران روش اداره کشور و مبنای مشروعیت قدرت سیاسی تغییر کرد. این تغییر ناشی از جهان‌بینی توحیدی و گستره تئوریک اسلام، یعنی حاصل نگرش خاص نسبت به مفاهیم و پدیده‌های اجتماعی ازجمله زن بود که نفوذ قدرت خداوند را در حیات اجتماعی علاوه بر حیات فردی مطرح نمود. الگوی اجتماعی نقش و پایگاه زن در جامعه اسلامی از جمله مسائل اجتماعی است. پارادایم در معنای عام یک چارچوب فکری است و اصطلاحی است که در فلسفه به کار گرفته می‌شود و مقصود از آن، اصولی است که بر بینش ما نسبت به رویدادهای کلی جهان حاکم تأثیرمی‌گذارد. معنای اخص آن «سرمشق» می‌باشد. در پارادایم سنتی، تعریف جالبی از زن بیان‌نشده است زیرا این پارادایم بر این عقیده است که زن موجودی قابل‌ترحم و ضعیف است و برای این خلق‌شده تا فقط بزاید و به امور خانه رسیدگی کند و حضوری در اجتماع نداشته باشد زیرا برخی افراد بر این عقیده هستند مسئولیت‌های مهم اجتماعی موجودی کامل و قوی نیاز دارد که از هوش و توان بالایی برخوردار باشد و توانایی جسمی مانند مردان را داشته باشد زیرا تکوین و ذات زنان به‌گونه‌ای است که ظرفیت کارهای اساسی و کلان را ندارند و تنها باید به اموری بپردازند که بار عاطفی و احساسی و یا زیبایی نمایی داشته باشد. استعداد ذاتی زن ازشوهرداری و اداره خانواده فزونی نمی‌یابد. و این عقیده منسوخ به زنان تلقین شده بود درصورتی‌که زن امروز نشان داد پار ادایم سنتی در کشور ما رو به افول است وزنان در کمال وقار و عفاف و متانت از توانمندی اداره ی سیاسی و اجتماعی کشور نیز برخوردارند. قرآن کریم برای نمونه از بلقیس ملکه ی سبا نام می‌برد که باایمان خود به سلیمان نبی، نمونه‌ی مدیریت سیاسی برتر گشت. زنی که به‌جای مقابله با رهبر الهی با اقدام و تصمیم صحیح به او ایمان آورد و خود و کشورش را از هلاک دنیوی و اخروی نجات داد. با توجه به توانمندی‌هایی که از زنان ذکر شد، نقش کلیدی زن در زمینه‌هایتربیتی، عاطفی، حراست از فضای سیاسی و اجتماعی در سیره‌ی زنان بزرگ صدر اسلام نیز کاملاً مشهود است. برای نمونهمی‌توان از حضرت خدیجه (علیهاالسّلام) همسر نبی اکرم (صلّی الله علیه و اله) نام برد. ام‌ّالمؤمنینخدیجه با حمایت‌هایمالی، عاطفی، سیاسی و از همه مهم‌تر ایمانی از پیامبر اکرم (صلّی اللهعلیه و اله) کلنگ جامعه اسلامی را در حجاز زد و با تولّد فاطمه (علیهاالسّلام) ادامه دودمان پاک و راهنبیمکرّم اسلام (صلّی الله علیه و اله) را تضمین کرد. زنی که سورهضحی در شأن او نازل شد «ووجدکعائلاًفأغنی»(ضحی/۷) و خدا با ثروت خدیجه، پیامبراکرم (صلّی الله علیه و اله) را برایکمک بهنیازمندان و پیشبرد اسلام بی‌نیازکرد. با استناد به آیات قرآن کریم در می‌یابیم اسلام  حضور زن در جامعه و فعالیت‌های مختلف را برای زن.تحریمنکرده است، زیراتمامیافرادیکه با نقش زن در بعد اجتماعیمخالف‌اند. به مسائل اخلاقی متوسلمی‌شوند آنان در اینعقیده‌اندکهشرکت زن در کار و یا مسائل اجتماعی موجب انحطاط اخلاقی اومی‌شود و هر عملیکه فساد اخلاقی او را به دنبال داشته باشد در نگرش اسلامی حرام است. اگر غرایزدرونی، بتواند انسان را به انحراف بکشاند. بی تردیدمیان مرد و زن هیچتفاوتی وجود ندارد و از سویدیگر عقل تلاش و ایماننیز در مرد و زن یکسان است. بنابراینهیچدلیلی وجود ندارد تا بااینادعایواهی زن را در حصار نقش خاصی، زندانیکنیمچراکه کسانی که در ظاهر دم از اجرای دستورات دین می‌زنندجنبه‌های منفی اخلاقی را در زن قابل‌مشاهدهمی‌دانند و بر این باورند که زنان بر اساس ظرافت‌های موجود در خود بیشتر به تباهی کشیده می‌شوند که در مورد مردان این‌گونه نیستدرحالی‌که خطر انحراف  و گناه هر دو را به یک اندازه تهدیدمی‌کند. لازم به ذکر است که تنها تفاوتی که از منظر اسلام بین زن و مرد وجود دارد که در رفتارهای اجتماعی بسیار لازم است این است که, برخی از عناصر به سبب معنایشان درپوششی نمادین عرضه می‌گردندتا رفتارهای مبتنی بر خود را قابل درک و انتقال سازند. بدین ترتیب تمامی انسان‌هایهدف‌دار راجهت‌دار کرده و همچون راهنما, آنان را به‌سوی مفاهیم اساسی ترمی‌کشانند. با توجه به ویژگی‌های عنصر حجاب می‌توان این فراز از بحث را بدان­جا کشاند که چون کارکرد هر عنصری باید بتواند با نظام درونی و محیط بیرونی ارتباط برقرار کند؛ و حجاب برای زن واجب شد زیرا حجاب نیز می‌تواند هدف خلقت و حیات زن را با فعالیت‌های اجتماعی او سامان داده و او را در تنظیم رفتار زندگی مدد رساند زیرا زنان توانمندی، ظرفیت‌های روحی و ذهنی و رفتاری قابل‌ملاحظه ای برای پیشبرد اهداف عدالت‌خواهانه و سعادت اجتماعی دارند. زنان ایرانی با حفظ منزلت و شأن، خود را در سطح تولید در ابعاد تصمیمات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بازمی‌یابند؛ و تنها با تمسک به دیدگاه دینی و توجه به تفاوت‌های جنسیتی است که تصمیمات این قشر در ارتقای جوامع بشری در جهت توسعه الهی و مادی، اثرگذار خواهد بود. انتهای متن/*

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =