خودتحریمی خودرو خیانت نیست؛ شجاعت است

مدتی است که کمپین «خودروی داخلی را تحریم کنید» در فضای مجازی خبرساز شده است. در طول مدت یک ماهی که از راه اندازی این کمپین تحت عنوان «خرید خودرو ممنوع» و «خودرو نخرید» گذشته تاثیر زیادی بر بازار مشاهده شده است. تا جایی که اخبار حاکی از آن بوده که قیمت برخی خودروها تا ۵۰ درصد هم کاهش یافته است.

به گزارش سرویس اقتصادی تهران نیوز، مدتی است که کمپین «خودروی داخلی را تحریم کنید» در فضای مجازی خبرساز شده است. در طول مدت یک ماهی که از راه اندازی این کمپین تحت عنوان «خرید خودرو ممنوع» و «خودرو نخرید» گذشته تاثیر زیادی بر بازار مشاهده شده است. تا جایی که اخبار حاکی از آن بوده که قیمت برخی خودروها تا ۵۰ درصد هم کاهش یافته است.

البته اظهارات اخیر وزیر صنعت و معدن و تجارت در این روزها خبرسازتر هم شد؛ چرا که وی در مورد راه انداختن این کمپین گفته است: «راه اندازی چنین کمپین هایی یک عمل ضد انقلابی و بر علیه تولید ملی، اقتصاد ملی و اشتغال جوانان است.» وی، طرفداران این کمپین را افرادی خائن، گناهکار، ضد منافع ملی و دشمن اشتغالزایی هم دانسته است. سخنان وی با بازخورد منفی مواجه شد. هر چند عده ای از سخنان وزیر صنعت حمایت کردند با این حال کم نبودند کسانی که اعلام کردند باید کمپین استیضاح، استعفا و عذرخواهی وزیر صنعت از مردم هم به راه بیافتد. تا جایی که عذرخواهی و تغییر ادبیات وی هم از کدورت پیش آمده نکاست و همچنان که کمپین «خودرو داخلی نخریم» ادامه دارد.

عده ای معتقدند که وی باید از جایگاه خود استعفا دهد. برخی سخنان وی را تا حدی توهین آمیز دانستند که آن را خدشه ای بزرگ برای جایگاه وزارت ایشان قلمداد کردند. البته تندروی در سخنان وزیر صنعت آنقدر احساس شده است که اعتقاد بر این است که وی فقط از طیف خودروسازان حمایت کرده و اصلا جانب مردم را نگه نداشته است؛ چرا که این مردم همان هایی هستند که پیش از انجام توافق هسته ای آرزوی ارزانی خودرو را داشتند. صحیح است که قیمت خودرو وابسته به قیمت دلار است با این حال شاید بی دلیل نباشد که همین مردم آرزوی خودروی با کیفیت را هم دارند. خودتحریمی داخلی خودرو نه از بابت لجاجت است که از سر افسوسی است که سالها بر سر خودروی گران و بی کیفیت گفته شده است.

با این حال حتی اگر مردم هزاران کمپین نخریدن خودرو را به راه بیاندازند بازار خودرو نابود نمی شود؛ چرا که آنچه در این سالها بازار خودرو را با چالش روبه رو کرد علاوه بر تحریم، نبود فضای رقابتی و وجود رانت و انحصار بوده است. اینگونه شده که خودرو سازان به هر قیمتی خواستند و می خواهند خودرو را به مشتری داخلی می فروشند. پس مردم خائن نیستند.

آیا صحیح است که خودرو سازان به بانکداری، باشگاه داری، واردات خودروی لوکس و خرید و فروش زمین بپردازند و آن وقت بازپرداخت وام های کلان آنها را مردم با افزایش قیمت خودرو بر عهده بگیرند؟ آیا حمایت از صنایع داخلی به معنی نازپروردگی است؟ به معنی این است که با خودروسازان به نحوی برخورد شود که خودرو را با هر قیمتی در بازار بفروشند؟ آن هم خودرویی که در اولین حرکت باید سر از تعمیرگاه در بیاورد؟!

درست است؛ آنهایی که کمپین تحریم خودروی داخلی را به راه انداخته اند نه خائن هستند و نه ضد انقلاب و نه هر صفت نامناسب دیگر؛ آنها مردمی هستند که با دلسوزی برای صنایع داخلی کشور خواهان افزایش کیفیت خودروهای تولیدی شده اند. خودروهایی که در عراق با ۴ میلیون و در ایران با ۲۰ میلیون و در سوریه با ۵ میلیون و در ایران با ۳۰ میلیون داده شده است! و اما این حق مردم است که نگران امنیت جانی و اقتصادی خود باشند. آیا انتظار زیادی است که بخواهند خودوری باکیفیت داخلی سوار شوند؟ آیا انتظار زیادی است که نخواهند قطعات چینی مونتاژ شده را به عنوان خودروی داخلی سوار شوند؟ آیا انتظار زیادی است که خودنمایی خودروهای لوکس را در خیابان نبینند؟

قطعا گناهکار و خائن کسی است که مجال انحصار در فضای بدون رقابت را برای خودروسازان ایجاد کرده است. مردم شاید عذرخواهی و تصحیح ادبیات وزیر صنعت را بشنوند و ببینند ولی یادشان نمی رود که قبل از آن وی چه گفته است. حالا می خواهد رئیس جمهوری به وزیر صنعت تذکر داده باشد یا وی در کلامی دوباره از مردم به نوعی عذرخواهی کند با این حال حرفهای وزیر صنعت خدشه به جایگاه خودش است. حالا چه ایشان بگوید مردم ولی نعمت ما هستند و ما به دنبال افزایش کیفیت هستیم و مسایل دیگر، باز هم به نوعی پاک کردن صورت مساله است؛ چرا که هر چند روابط عمومی وزارت صنعت اطلاعیه روشنگرانه و در بیان عذرخواهی وزیر صنعت از مردم را منتشر کرده، با این حال کلام توهین آمیز وی هنوز فراموش نشده است.

شاید همین لفظ و سخن گذشته وی باعث شده این کمپین همچنان ادامه یابد؛ چرا که وزیر صنعت در مقام خود نباید فقط از خودروسازان حمایت می کرد. در واقع اگر قرار باشد که از صنایع داخلی به هر سنخ حمایت شود باید هم جانب تولید کننده و هم مصرف کننده را گرفت. البته در بازی و نوسان قیمت خودرو ممکن است که تعدادی کارگر کارخانه های خودرو سازی بیکار شوند. کسی منکر اوضاع فعلی کارخانه ها نیست. ولی همین خودروسازان گفته اند که اگر دلار تا ۱۰۰۰ تومان برسد فقط حاضر هستند که قیمت را پایین بیاورند و در غیر این صورت قیمت خودرو پایین نمی آید. البته قیمت بسیاری از خودروهای وارداتی در یک ماهه گذشته پایین آمده است. به خصوص خودروهای وارداتی از چین که از ۵ تا ۱۷ میلیون تومان نوسان قیمت داشته است. این نشان می دهد که اراده برای نخریدن حتما در بازار جواب می دهد، فقط هم منحصر در کشور ما نیست. از بازار لبنیات آلمان گرفته تا برزیل و آمریکا و کشورهای دیگر؛ چرا که معمول است که قناعت قاتل گرانی است. نه تنها در خودرو بلکه در کالاهای دیگر هم اگر مردم با خویشتن داری و صبرخرید کنند البته که بازار گرانی را دستخوش تغییر به سمت ارزانی خواهند کرد.

البته این در مورد کالاهای غیرضرور و غیر اساسی صادق است؛ چرا که مردم مجبورند نان و شیر و گوشت را به هر قیمت باشند بخورند. ولی تجربه اقتصادی مردمان دیگر کشورها نشان داده است که اگر تقاضا برای کالایی طی مدتی کم شود صاحبان تولید آن کالا مجبور خواهند شد که قیمت را تنزل دهند. به عبارتی این از حقوق مصرف کننده است که اجناس مصرفی خود را با قیمت مناسب و البته با کیفیت بخرد.

در این میان خودتحریمی و پرهیز از خرید یک کالا به معنی پشت کردن به تولید ملی نیست؛ دلسوزی برای تولید ملی است. احترام به امنیت اقتصادی و جانی است که هر لحظه ممکن است در هر پیچ زندگی دچار نوسان شود. شجاعتی است که البته با سماجت معنی می یابد. حالا اگر در نظر بگیریم چنین کمپین هایی برای هر کالای گران در فضای مجازی به راه بیافتد و نظیر خودرو حاشیه ساز شود، می تواند تا حدی از بار گرانی بکاهد. منکر این هم نیستیم که بازار خودرو را خودروسازان آشفته کرده اند و نه کمپین «خودرو نخرید»! با این حال باید به یاد داشته باشیم که اتحاد در هر امری می تواند حلال مشکلات باشد. شاید وقت آن رسیده باشد که هر کالای لوکس و غیرضرور را بر خود مدتی تحریم کنیم تا هم از بار اضافی گرانی آنها کاسته شود و هم بر فرهنگ مصرف گرایی غلبه کنیم. از طرفی فرهنگ مصرف کالای داخلی با کیفیت را رواج دهیم که هم احترام به منافع ملی و تولید و اقتصاد ملی است و هم کمک به رشد اشتغالزایی جوانان. بنابراین باید دانست که اندکی قناعت نه به معنی خیانت که به معنای شجاعت است. جدا از این که پس از این، سمت و سوی این کمپین به کدامین سوی خواهد بود، باید پیام اصلی آن را دریافت کرد؛ مردم، دیگر از کالاها و محصولات بی کیفیت خسته شده اند. آیا مدیران ارشد اقتصادی و صنعتی کشور، این خواسته مردم را خواهند شنید یا این که با ادبیات اتهامی، سعی در افزایش تنش خواهند داشت؟

 منبع: هفته نامه دریای جنوب استان بوشهر

انتهای پیام/م

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =