۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
دلخوری از داوری‌های گذشته

عضو شورایعالی تهیه‌کنندگان گفت: عدم حضور برخی از آثار در جشنواره فیلم فجر به دلخوری‌هایی که در سنوات گذشته نسبت به داوری‌ها وجود دارد، بازمی‌گردد.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز،امسال در جشنواره فیلم فجر تعداد آثاری که از حضور در جشنواره انصراف دادند بیش از ۳۰ فیلم بودند که نسبت به سالهای گذشته تعداد بی سابقه ای است. منوچهر محمدی تهیه‌کننده با سابقه سینمای ایران در گفت‌و گو با خبرنگار سینمایی درباره افزایش انصراف فیلم‌ها برای حضور در جشنواره فیلم فجر نسبت به سال‌های گذشته گفت: دلایل این که برخی فیلم ها به جشنواره نرسیدند یا نخواستند در این دوره شرکت کنند متفاوت است.به نظرم برای اینکه  قضاوت منصفانه و درست در این خصوص داشته باشیم بایدشرایط هر فیلم  راجداگانه بررسی کنیم. 

وی ادامه داد: برخی از فیلم‌ها مایل بودند در جشنواره فیلم فجر شرکت کنند اما شرایط تولید و زمان دریافت پروانه ساخت به گونه‌ای بود که  مقدمات لازم برای تولید فیلم فراهم نشده از جمله سرمایه تولید ، بازیگر و... طبیعتاً در زمان بندی مشخص شده از سوی دفتر جشنواره، فیلم ارائه نمی شود. باید توجه داشته باشیم که  چند سالی است دبیرخانه جشنواره یک زمان مشخص برای تحویل آثار تعیین کرده است و باید براساس زمان بندی فیلم به دبیرخانه ارایه شود. 

تهیه‌کننده فیلم «امکان مینا» در ادامه تاکید کرد:  در برخی موارد فیلم به شکل نصفه نیمه آماده‌ می شود و همین امر باعث می شود تا فیلمساز راغب نباشد قضاوت زود هنگام راجع به اثرش در هیات انتخاب صورت گیرد. هم اینک درباره چند پروژه اطلاع دارم که هنوز مرحله فیلمبرداری را سپری می‌کنند. بنابراین بخشی از آثار به دلیل شرایط فنی به جشنواره نمی رسند.

محمدی در ادامه توضیح داد: برخی از آثار احساس می کنند در برنامه‌ریزی تولید شرایط به گونه ای است که اگر بخواهند با برنامه ریزی جشنواره هماهنگ کنند مراحل بعد از تولید را با سرعت بیشتری به انجام برسانند  و بعد از جشنواره کارگردان ناچار است فیلم را اصلاح کنند. در گذشته بخش‌های پس تولید هزینه زیادی نداشت و تهیه کننده هزینه اصلاحات را می‌پذیرفت اما  با توجه به هزینه نسبتاً بالای این بخش در سالهای اخیر، اصلاح مجدد در حوزه تدوین، صداگذاری و موسیقی تهیه‌کننده زیر بار مالی این بخش نمی رود و فیلمساز ترجیح می‌دهد سر صبر و حوصله کار فیلم را جلو ببرد. 

فیلم‌های تجاری از حضور در جشنواره پرهیز می کنند

تهیه‌کننده فیلم «اکسیدان» در ادامه به این مهم اشاره کرد و گفت: در برخی از آثار فیلمساز احساس می کند با ارائه فیلم به جشنواره شانس چندانی برای انتخاب اثر ندارد  و  این عدم انتخاب در افکار عمومی و کسانی که اخبار سینما را پیگیری می کنند تبدیل به یک امتیاز منفی برای فیلم می ‌شود به همین دلیل فیلم را اساساً به جشنواره نمی‌دهند این آثار بیشتر آثاری است که در سینمای بدنه یا سینمای تجاری گنجانده می‌شود. 

وی ادامه داد: عدم حضور برخی از آثار نیز به دلخوری هایی که در سنوات گذشته نسبت به داوری ها داشتند.  فیلمساز احساس کرده اثر قبلی‌ که به جشنواره ارائه شده  توجه کافی به آن نشده و یا احساس‌اش این است که در این دوره فیلمش مورد توجه واقع نشود در نتیجه به رقابت در جشنواره وارد نمی شود.

در جشنواره فیلم فجر فیلم روزی میز تشریح است

تهیه‌کننده فیلم «طلا و مس» به آسیب شناسی در جشنواره اشاره کرد و گفت: یک آسیب شناسی هم راجع به جشنواره وجود دارد . جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره ملی و بزرگ سینمای ایران است که تمام توجه مطبوعات و رسانه ها و سایت ها و خبرگزاری ها معطوف به فیلم‌های آن می شود و برای این بخش  آداب و ترتیبی وجود ندارد. تقریبا می توان گفت سرنوشت فیلم در دوران جشنواره تعیین می شود و به خصوص فضایی که در برج میلاد بود در چند سال اخیر رخ داد و  اتفاقات ناخوشایندی که برای برخی فیلم‌ها افتاد برای برخی فیلم ها ناخوشایند بود.  قضاوت زود هنگام راجع برخی آثار صورت می گیرد  که برای اکران مشکلاتی را در پی خواهد داشت . در  این فضا فیلم در زمان  اکران دچار مشکل می‌شود و  تهیه کننده و پخش کننده برای اکران با مشکلاتی مواجه می شوند این فضاسازی تبلیغاتی بیش از اندازه و  معمول، در جشنواره فجر وجود دارد و نتوانستیم رسانه ها به این سمت هدایت کنیم که  به فکر صنعت سینما باشند. در جشنواره داستان فیلم کاملا بازگو می شود، عکس ها ارائه می شود نقاط ضعف و قوت فیلم دیده می شود و  هیچ نکته سوال برانگیزی برای اکران و افکار عمومی باقی نمی ماند. فیلم روی میز تشریح می آید دل و روده فیلم آنالیز می شود که به نفع سینما نیست . اما جشنواره برای پاره‌ای از فیلم ها که امکان دیده شدن در اکران ندارد بسیار مفید خواهد بود. 

وی در ادامه تاکید کرد: حضور در جشنواره فیلم فجر را  باید به عهده صاحبان اثر بگذاریم و شرایطی را به وجود بیاوریم که اجباراً فیلم را به جشنواره بدهند باید تبعات بعدی آن را بپذیریم.  هر ساله درهر جشنواره‌ای یک تعداد افراد شاخص و با تجربه حضور دارند و چهره های جدید هم حاضر می شوند  و یک رقابت شکل می گیرد.

ایجاد بخش‌های جنبی برای مخاطب سنجی فیلمساز

منوچهر محمدی پیشنهاد بخشی جنبی را ارائه داد و گفت: شاید اگر در کنار بخش مسابقه یک بخش‌های دیگری تعریف شود تا خارج از قاعده رقابت، نمایش محدود (۳ تا ۴ نمایش) داشته باشند بسیار مفید خواهد بود. با این تدبیر پاره ای از فیلمسازان درباره مواجهه آثارشان با مخاطب نگرانی هایی دارند و طبیعی هم هست این نوع نمایش نگرانی های فیلمساز را  کاهش می دهد این مورد در همه جای دنیا مرسوم است زیرا این اکران محدود به عنوان یک اکران آزمایشگاهی است تا فیلمساز واکنش ها را ارزیابی کند و اصلاحاتی به عمل بیاورد و زمان فیلم یا صحنه هایی که احساس کند دچار افت و خیز است را ترمیم می کند و بازخوردهای لازم را از مخاطب می‌گیرد. فیلمساز می تواند مخاطب سنجی داشته باشد با هزینه های سنگین تبلیغات فیلمساز به راحتی می تواند مخاطب خود را بشناسد و برای تبلیغ اثر خود راهکار مناسبی داشته باشد  شاید اگر این امکان فراهم شود تنوع بیشتری در جشنواره فیلم فجر شاهد خواهیم بود و فیلمسازان استرس های داوری و قضاوت های زود هنگام را هم نخواهند داشت .

منبع:فارس  انتهای پیام/* ا/۴۴۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =