علی اصغر فانی در اوایل تصدی وزارت آموزش و پرورش با رویکرد انتقادی نسبت به تعطیلی روزهای پنجشنبه داشته، حال بعد از گذشت مدتی مدارس را در روز پنجشنبه تعطیل نموده است.

به گزارش سرویس فرهنگی آفتاب ری، به نقل از دانش آموزان؛ طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها در سال ۸۸ از سوی یکی از معاونان وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح شد و در توجیه آن نیز گفته شد دانش‌آموزان دوره ابتدایی زود خسته می‌شوند و باید بیشتر اوقات این افراد با خانواده‌ها سپری شود، همچنین زمان کار معلمان دوره ابتدایی در مقایسه با دیگر دوره‌های تحصیلی بیشتر است و با اجرای این طرح ساعات کاری آن‌ها با سایر معلمان یکسان می‌شود. پس از آنکه این طرح مدتی مسکوت ماند، حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم آن را مجدداً مطرح کرد، او ابتدا دستور داد تا دبستان‌هایی که امکان اجرای این طرح را دارند، داوطلبانه روزهای پنجشنبه را تعطیل کنند، ولی دیری نپایید که با فشار معلمان، همه دبستان‌ها روزهای پنجشنبه تعطیل شدند. البته وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که امکان تسری این طرح به سایر دوره‌های تحصیلی نیز وجود دارد و همین سخنان کافی بود تا مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها نیز روزهای پنجشنبه تعطیل شوند. در تابستان سال ۹۰ مصوبه ی شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تعطیلی پنجشنبه مدارس، به ادارات آموزش و پرورش جهت اجرا در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ ابلاغ شد. با اجرای این مصوبه که بر اساس تصمیم این شورا در گنجاندن برنامه درسی مدارس در ۵ روز اول هفته بود، تمامی مدارس یک نوبته پنجشنبه‌ها تعطیل شد و مدارس موظف شدند برنامه‌های درسی خود را در ۵ روز بگنجانند. هنگام ابلاغ این مصوبه، در دوره راهنمایی پایه‌های اول، دوم و سوم به ترتیب ۳۳، ۳۴ و ۳۵ ساعت درس در برنامه هفتگی خود داشتند که در ۶ روز هفته گنجانده می‌شد. با تعطیلی پنجشنبه‌ها، طرحی به نام دروس تجمیعی برای اجرا ابلاغ شد که باعث کاهش ساعت درسی حضوری دانش آموزان به میزان ۲ و ۳ ساعت برای پایه‌های اول، دوم و سوم گردید. بقیه ساعات در ۵ روز سازماندهی شدند که این امر باعث ایجاد زنگ هفتم و هشتم در مدارس گردید. زنگ هفتم و هشتم موجب افت شدید کارایی تدریس دبیران و یادگیری دانش آموزان و اعتراض آن‌ها و خانواده‌ها را در پی داشت. آن‌ها معتقد بودند وقتی یک دانش آموز پایه اول راهنمایی از ساعت ۷: ۳۰ صبح تا ساعت ۲ بعد از ظهر به طور مستمر در کلاس باشد، خستگی و گرسنگی باعث افت سطح یادگیری و دل‌زدگی دانش آموزان از درس و مدرسه می‌شود. نظر مخالفان و موافقان مخالفان می‌گویند: «دوازده میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون معلم را در یک روز هفته به حال خود رها کرده و این منبع عظیم را به حال خود وامی‌گذاریم» و موافقان بر این باورند: «این بهترین فرصت برای بازسازی و بازیابی زمان‌ها، بودن در کنار خانواده و استفاده از محیط اجتماعی برای دانش آموزان و معلمان است». روال تعطیلی‌ها روز پنجشنبه ادامه دارد نکته جالب اینجاست که علی اصغر فانی در اوایل تصدی وزارت آموزش و پرورش با رویکرد انتقادی نسبت به تعطیلی روزهای پنجشنبه داشته، حال بعد از گذشت مدتی مدارس را در روز پنجشنبه تعطیل نموده. حال باید به این نکته توجه کرد که تصمیم‌گیری در حوزه دانش‌آموزی از ظرافت بسیاری برخوردار است که باید توجه خاصی به آن شود؛ بحث بر سر یک یا دو دانش‌آموز نیست بلکه برای جمعیت گسترده‌ای باید برنامه‌ریزی کرد. در حالی که تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس حدود چهار سالی است که اجرا می‌شود و دانش‌آموزان به این طرح عادت کرده‌اند. گاهی این حس در برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد می‌شود که آیا در آزمایشگاه آموزش و پرورش هستند؟ و  تا کی روند اجرای مدیریتی طرح‌های آموزش و پرورش ادامه می‌یابد؟ طرح‌هایی که با آمدن یک مدیر اجرا می‌شود و با آمدن مدیر جدید تغییر می‌یابد؟ اما سؤال اینجاست که آیا نیاز هست که از دانش‌آموزان درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نظرخواهی شود؟ و در تصمیم‌گیری برای تعطیلی یا لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، دانش‌آموزان سهمی دارند؟ انتهای پیام/م

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =