به نظرمی‌رسد پژوهشگاه صنعت نفت و دیگر بخش‌های مربوطه بهتر می‌توانند در خصوص کیفیت بنزین تولید شده اظهار نظر کنند و بدون شک همین سازمان‌ها نیز مسئول تولید بنزین با کیفیت هستند.

به گزارش آفتاب ری به نقل از اقتصاد آنلاین، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حالی اعلام کرده است ایران ارزان‌ترین بنزین جهان را عرضه می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کشورها با توجه به قدرت خرید و درآمد سرانه خود، بنزینی ارزان‌تر از ایران به شهروندان خود عرضه می‌کنند.

به گزارش «قانون»، در کشوری مانند ترکمنستان شهروندان حتی سهمیه رایگان بنزین در هر ماه دارند و کشورهایی مانند قطر و کویت که یکی از بالاترین درآمدهای سرانه جهان را دارند بنزین را ارزان‌تر از ایران به شهروندانشان می‌فروشند . زمزمه‌ها درباره ارزانی بنزین در ایران در حالی دوباره به گوش می‌رسد که چند سال قبل با استناد به همین مساله بنزین سهمیه بندی شد و قیمت آن افزایش یافت . به نظر می‌رسد با افزایش ناگهانی قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی ، دوباره تمامی اقدامات صورت گرفته در حوزه سوخت از میان رفته و قاچاق سوخت رونق گرفته است اما آیا کاهش ارزش پول ملی که سبب سودآوری دوباره قاچاق شده است، می‌تواند دلیل محکمی برای افزایش قیمت سوخت در ایران باشد؟ وزیر نفت روز گذشته تاکید کرده است قیمت گازوئیل باید افزایش یابد و سالاری، نیز به مهر گفته‌ است: ایران ارزان‌ترین بنزین جهان را عرضه می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین در سال جاری را مهاجرت بنزین ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی از کارت‌های هوشمند سوخت عنوان کرد و گفت: انحراف فرآورده های نفتی همچون بنزین و گازوئیل از کارت های سوخت منجر به افزایش قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شده است. وی با اعلام اینکه علاوه بر این برخی از صنایع و کارخانجات هم سهمیه گازوئیل خود را به جای استفاده در خطوط تولید در بازار آزاد عرضه می کنند، تصریح کرد: همچنین انحراف سهمیه سوخت مایع نیروگاه‌ها هم تشدید قاچاق سوخت تاثیر گذار است. این مقام مسئول با یادآوری اینکه یکی دیگر از مسیرهای قاچاق سوخت مایع فعالیت صنایع و کارخانجات تولید حلال، روغن موتور و برخی از مواد افزودنی سوختی است، گفت: در این صنایع از برخی از فرآورده‌های یارانه‌ای برای تولید محصول نفتی استفاده می‌کنند و این محصول نفتی با اختلاط فرآورده نفتی یارانه ای به خارج از کشور صادر می‌شود. وی با تاکید بر اینکه ایجاد یک تناسب منطقی قیمتی بین فرآورده های مختلف نفتی ضروری به نظر می رسد، بیان کرد: با ایجاد این تناسب قیمتی امکان مدیریت مصرف و قاچاق سوخت مایع در کشور فراهم می شود. سالاری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک بطری آب معدنی یک لیتری بیش از یک لیتر بنزین و گازوئیل در کشور است، به عبارت دیگر در شرایط فعلی ایران یکی از ارزان ترین قیمت ها را برای عرضه بنزین و گازوئیل در سطح کل کشورهای جهان تعیین کرده است. سال گذشته متوسط مصرف بنزین ایران حدود ۵۹ میلیون لیتر در روز بود اما از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی به بیش از ۶۴ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. در شرایط فعلی به طور میانگین بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور مصرف می شود که این یک رکورد جدید در بین کشورهای مختلف جهان است. اما آیا بنزین ایران با کیفیت کنونی و وضعیت فعلی بیش از این رقم می‌ارزد؟ شکایت‌ها در مورد کیفیت بنزین بالاست رییس اتحادیه جایگاه‌داران بنزین با اشاره به بی‌کیفیت بودن بنزینی که به جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود، گفت: شاید من نتوانم تاییدی در خصوص بی‌کیفیت و یا با کیفیت بودن بنزین‌های تولید شده ارائه دهم اما با توجه به اینکه تمام مصرف‌کنندگان برای تامین بنزین به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند بارها مشاهده شده که آن‌ها از کیفیت بنزینی که استفاده کرده‌اند راضی نیستند. ناصر رییسی فرد در گفت‌و‌گو با "قانون" در توضیح این مطلب افزود: هرروز در حدود ۱۰ درصد از مصرف کنندگان بنزین از مشکلاتی نظیر افزایش مصرف سوخت خودروشان به دلیل کیفیت پایین بنزین مصرفی ، مشکلاتی که از نظر فنی برای اتومبیل‌شان رخ داده و نیز وجود درصد بسیار بالایی گاز در بنزین عرضه شده به جایگاه‌ها شکایت می‌کنند. رئیسی فرد در ادامه توضیح داد: به نظرمی‌رسد پژوهشگاه صنعت نفت و دیگر بخش‌های مربوطه بهتر می‌توانند در خصوص کیفیت بنزین تولید شده اظهار نظر کنند و بدون شک همین سازمان‌ها نیز مسئول تولید بنزین با کیفیت هستند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت ۷۰۰ تومان برای بنزین آزاد و نیز ۴۰۰ تومان برای نرخ دولتی مناسب است یا اینکه باید افزایش بیشتری داشته باشد توضیح داد: بستگی دارد با چه ارزی بخواهیم قیمت بنزین را محاسبه کنیم ، اگر ارز ۲هزارو ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومانی مد نظر باشد که به نظر می‌رسد قیمت بنزین باید بیش از این رقم‌ها افزایش داشته باشد. وی ادامه داد: البته در حال حاضر تفاوت قیمتی بنزین عرضه شده در ایران نسبت به کشورهایی نظیر ترکیه بالا ست و ترکیه بنزین گران‌تری را عرضه می‌کند‌. بنزین در ایران ارزان است؟ در حال حاضر ماهانه ۶۰ لیتر بنزین به کارت‌های سوخت دارندگان خودرو واریز می‌شود‌. این بنزین به قیمت ۴۰۰ تومان در هر لیتر به فروش می‌رسد . بنزین آزاد نیز قیمتی معادل ۷۰۰ تومان دارد . به این ترتیب متوسط قیمت بنزین در ایران چیزی حدود ۵۵۰ تومان است . هر چند در آماری که از سوی مراجع بین‌المللی در خرداد ماه سال جاری اعلام شد درآمد سرانه ایرانی‌ها برابر با ۴۵۲۰ دلار اعلام شده است اما افزایش یک باره قیمت دلاردر ماه‌های پایانی تابستان و کاهش ارزش پول ملی طبیعتا درآمد سرانه ایرانی‌ها را کاهش داده است . در ۱۶ خرداد ماه سال جاری هر دلار ۱۷۷۸ دلار بوده است که این رقم در حال حاضر ۲۹۷۵ تومان در بازار آزاد است . به این ترتیب با افزایش قیمت ارز ، شاخص‌های اقتصادی تا حد زیادی جابه‌جا شده اند و با توجه به در دسترس نبودن آمار در سال‌های اخیر نمی‌توان تصویری دقیق از این جابه‌جایی‌ها ارائه داد. برخی معتقدند بالا گرفتن زمزمه‌هایی در مورد ارزان بودن قیمت بنزین می‌تواند زمینه ساز افزایش قیمت سوخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =