سیستم آموزشی کشور برای دانش آموزان مانند مسلخ شده است/ گسترش آموزش‌های غیرمستقیم و طراحی بازی‌های هدفمند اولین گام در تحول نظام آموزشی

استاد مدیریت استراتژیک گفت: بنابراین بر اساس نظر متخصصین و صاحب‌نظران عرصه‌ پیچیده‌ تعلیم و تربیت، لازم است قدم اول در تحول نظام آموزشی را با«حذف تکلیف در منزل»، «گسترش و ترویج آموزش‌های غیرمستقیم»و «طراحی بازی‌های هدفمند» محکم و سنجیده برداشته شود.

دکتر سید حسینعلی مؤمنی دانش آموخته‌ دوره‌ تخصصی دکتری مدیریت استراتژیک و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «تهران نیوز»، در رابطه با وضعیت تحصیل دانش آموزان در مدارس کشور گفت: ما کودکانمان را از هفت سالگی به مدرسه می‌سپاریم، مکانی که قرار است اگر نمی‌تواند شادی، سرخوشی، نشاط، روحیه‌ کار گروهی، مشارکت پذیری و قدرت تحلیل گروهی را در کودکان این سرزمین تقویت و مضاعف نماید دست کم قاتل خلاقیت دلبندان ما نباشد. مؤمنی با اشاره به نحوه‌ آموزش در مدارس اظهار کرد: دانش آموز ما موظف است با انبوهی ازکتاب  به وزن تقریبی ۶ تا ۱۰ کیلو گرم در مدرسه حضور یابد، خود را چونن سربازی تابع نظم پادگانی مدرسه نموده و با همسالانش به جای تمرین رفاقت و صمیمیت، رقابت نماید تا مبادا در فرآیند مقایسه شدن طعم شکست در این کورس را بچشد و کارش به تنبیه روحی و (گاه حتی بدنی) ختم گردد. این استاد مدیریت استراتژیک خاطرنشان کرد: به وضوح قابل درک است کودکان حاضر در این پادگان (مدرسه) امیدوارانه در انتظار شنیدن صدای زنگ خواهند بود تا هرچه سریع‌تر فضای تعلیم و تربیت را ترک نموده، فرار کرده و عطای مدرسه را به لقایش ببخشند. پیک نوروزی عذابی برای دانش آموزان است وی با بیان این مطلب که اثرات مخرب مدرسه به اینجا ختم نمی‌شود و کودک همچون فرد زندانی که چند روز به مرخصی رفته، از لحظه‌ خروج بیم برگشتن به این شکنجه گاه را خواهد داشت عنوان کرد: در منزل ازآنجاکه با حجم انبوهی از تکلیف و مشق شب روبرو است یا باید از فرصت مغتنم حضور کنار خانواده و تمرین گفتگو و صمیمیت داخل خانواده چشم پوشیده و با رنج و احساس اندوه عمیق تکالیفش را انجام دهد و یا هر زمان که مشغول فرآیندی نشاط انگیز از قبیل بازی و یا دیدن فیلم مورد علاقه‌اش است با احساس گناه به خود بگوید " آیا تکالیفم را می‌رسم انجام دهم؟. مؤمنی ادامه داد: تمام این خود گویی ها در شرایطی است که می دانیم آنچه در شکل گیری شخصیت کودک ما و پرورش خلاقیت او مؤثر است قبل از  انجام تکالیف شب، باز و مشارکت در کارهای گروهی کنار خانواده و نشاط کودکی است. این استاد مدیریت استراتژیک در رابطه با تعطیلات عید نوروز اذعان کرد: یکی از شیرین‌ترین لحظات سال تعطیلات نوروز می‌باشد، کودک با مجموعه تکالیف و پیکی به عنوان آیینه‌ی شادی! روبرو خواهد شد که دائما به او خاطر نشان می‌سازد بنا نیست در تعطیلات به وی خوش بگذرد بلکه در اوج لحظات خنده‌های سرمستانه تعطیلات همواره باید در اضطراب انجام تکالیف باشد. مؤمنی گفت: شاید به همین دلیل باشد که پایان سال تحصیلی چه در دبستان و یا دبیرستان، فرزندان ما گویی از زندان فرار کرده‌اند و به جای اندوه فاصله گرفتن از محیط لذت بخش آموختن و پرورش یافتن, کتاب‌های خود را پاره می‌کنند. وی افزود: آیا انتظار دارید چنین کودکانی که کتابهای درسی را به مثابه مأموران شکنجه می‌بینند، حال در بزرگسالی به سراغ همان مأموران شکنجه (گرچه از نوع دیگرش) رفته و نرخ سرانه‌ مطالعه را در کشورمان افزایش دهند؟ این استاد مدیریت استراتژیک به مقایسه سیستم آموزشی کشورهای اروپایی با ایران اشاره کرد و اظهار کرد: در فنلاند کودک تنها ۳ ساعت از روز را در مدرسه سپری خواهد کرد چراکه خانواده مهم‌تر از مدرسه است. وی ضمن اشاره به این مطلب که  محور آموزش در کشوری مانند فنلاند بر نهادینه سازی، مشارکت پذیری، مسئولیت پذیری، رفتارهای مدنی، مهارت‌های ارتباط گیری، مدیریت هیجانات، بازی‌های گروهی و آموختن نظم پذیری و در نهایت به تدریج آموزش الفبا و تعالیم رسمی است اظهار کرد: در آن سه ساعت به کودک جمع بردارها، ریاضیات پیچیده و املای لغات سنگین تدریس نمی‌شود و همچنین تکلیف شب در این سیستم وجود ندارد. مؤمنی در تحلیل تکلیف شب برای فرزندان گفت: تکلیف در منزل به شکلی اقرار به ناکارآمدی سیستم آموزشی است، چراکه مدرسه به این شکل اعتراف می‌نماید من در آموختن فلان موضوع آموزشی در طی ۵-۶ ساعت تحصیلی در روز به فرزندانتان ناتوان و عاجز بوده‌ام لذا با انجام تکالیف در منزل کار ناقص من را کامل نمایید. مدارس مسلخ کودکان ما شده است وی افزود: تمام این موارد دست به دست یکدیگر داده و در کنار گسترش پدیده‌ آپارتمان نشینی که به محدودیت تحرکی کودک می‌انجامد باعث می‌گردد نشاط، شادی، سرزندگی, خلاقیت و در یک کلمه کودکی کودکان ما در مسلخ مدرسه قربانی شود. استاد مدیریت استراتژیک عنوان کرد: حال هرچه بر سر در مدارسشان عناوین "غیرانتفاعی"، "نمونه مردمی"، "نمونه دولتی" و یا "تیزهوشان" بیشتر به چشم بخورد، میزان این کشتار خلاقیت و کودکی بی‌رحمانه تر و ناتوان پروری افزون‌تر خواهد بود. مؤمنی اذعان کرد: این کودکان ناتوان شده چگونه خواهند توانست مدیریت‌های کلان وطن را در آینده به‌دست گیرند و موجبات عمران و آبادانی ملک و سرزمینمان گردند و یا دست کم برای خود تولید عزت و ثروت نمایند؟! وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین بر اساس نظر متخصصین و صاحب‌نظران عرصه‌ پیچیده‌ تعلیم و تربیت، لازم است قدم اول در تحول نظام آموزشی را با«حذف تکلیف در منزل»، «گسترش و ترویج آموزش‌های غیرمستقیم»و «طراحی بازی‌های هدفمند» محکم و سنجیده برداشته شود. انتهای متن/ش

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =