پايگاه خبري تحليلي آفتاب ري :نام «المیادین» برای این انتخاب شده که تحولات یکسال و نیم اخیر کشورهای عربی از میدان های مشهوری مانند «التحریر» در قاهره آغاز شد و دفاتر و استودیوهای اصلی در بیروت پایتخت لبنان است.غساد بن جدو مدیر شبکه ماهواره ای المیادین می گوید بازرگانانی که نمی خواهند نامشان مطرح شود تامین کننده منابع مالی شبکه هستند...

جنگ بین رسانه های عرب زبان بر سر سلطه رسانه ای بر جهان اسلام و اعراب روز به روز چهره جدیدتری به خود می گیرد، در این راستا نوک پیکان حمله به سوی یک تلویزیون جدید ماهواره ای با نام المیادین تغییر جهت داده است . شبکه تلویزیونی عرب زبان «المیادین» که خود را رقیب شبکه «الجزیره» می داند نزدیک به سه ماه پیش، کار خود را در خاورمیانه آغاز کرده و قرار است که دفاتر خبری در کشورهای مختلف دنیا راه اندازی کند.

در یک سناریو از پیش تعیین شده "می شدیاق" خبرنگار لبنانی و مجرى تلویزیون LBC بر صحّت خبر بودجه ٢۵ میلیون دلارى ایران براى تأسیس شبکه "المیادین” تاکید می کند و در مصاحبه با روزنامه النهار چاپ بیروت، می گوید که این بودجه از ایران آمده تا در خدمت محور ایران، سوریه، حزب الله هزینه شود! این خبرنگار ارشد LBC شبکه المیادین را روی دیگر شبکه المنار (ارگان رسمی حزب الله) توصیف می کند. از سویی میترا فرهمند خبرنگار رایو فردا نیز در گزارشی برای این رادیو می نویسد: نظر به رویه ای که شبکه جدید از هم اینک برای خود تعیین کرده است و نیز نظر به سابقه و مناسبات نزدیک برخی از دست اندرکاران آن نظیر غسان بن جدو با پاره ای از حکومت های خاورمیانه از جمله ایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که گمانه زنی های بسیاری در مورد منابع مالی مشکوک شبکه جدید بر سر زبانهاست. اما غساد بن جدو مدیر شبکه ماهواره ای المیادین با رد این اتهامات اذعان داشته است بازرگانانی که نمی خواهند نامشان مطرح شود تامین کننده منابع مالی شبکه جدید هستند. دفاتر و استودیوهای اصلی «المیادین» در بیروت پایتخت لبنان است و تجهیزات مدرن بسیاری در آن به کار رفته است. نام «المیادین» برای این انتخاب شده است که تحولات یکسال و نیم اخیر کشورهای عربی از میدان های مشهوری مانند «التحریر» در قاهره آغاز گردید. «المیادین» در حالی که هنوز کار خود را آغاز نکرده بود، افراد زیادی را از میان گزارشگران رسانه های دیگر به سوی خود جذب کرده بود. در کنار جذب گزارشگران با تابعیت های مختلف، افرادی جنجالی نیز مانند جرج گالووی مسئولیت های مهمی در «المیادین» خواهند داشت؛ گالووی نماینده مجلس عوام انگلیس است. گالووی مسئول یک تشکل بزرگ حامی فلسطینی ها در بریتانیاست که در سال های اخیر در اعزام کاروان های زمینی و دریایی متعدد به سوی باریکه غزه فعالیت چشمگیری داشته است؛ اسرائیل او را یکی از مهم ترین فعالان علیه خود در اروپا می داند و وی را «شخصیت غیرمطلوب» نامیده است اما مصر در زمان مبارک نیز گالووی را «عنصر نامطلوب» دانست و از این کشور اخراج کرد. این گزارش درباره رقبای جدی «المیادین» افزوده است: در دهه اخیر شبکه تلویزیونی سعودی «العربیه» و شبکه قطری «الجزیره» نام های برتر دنیای خبری به زبان های عربی بودند و «الجزیره» حتی با راه اندازی یک شبکه انگلیسی زبان، توانست نشان دهد که رقیب کاملا جدی برای سی.ان.ان است. البته این آوازه و توان بالای این شبکه ها را می توان مرتبط با لطف سیاستمداران امریکایی نیز دانست بطوریکه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، سال گذشته گفت که خود او از بینندگان هر روزه «الجزیره» به انگلیسی است و بسیاری از مسائل منطقه و جهان را از طریق برنامه های خبری «الجزیره» انگلیسی می بیند و به شبکه های آمریکایی توصیه کرد که بروند و کار خبری را از «الجزیره» یاد بگیرند. اما «الجزیره» عربی در ماه های اخیر دستخوش شکاف و نوعی «انشعاب» های داخلی شد که بحران سوریه به این اختلاف های داخلی مسئولان و چهره های آن دامن زده است.غسان بن جدو از گویندگان و مجریان اصلی و جنجالی «الجزیره» عربی از زمان آغاز تظاهرات در سوریه با شیوه پرداختن شبکه به مسائل این کشور مخالفت می کرد و بر این باور بود که «الجزیره» در مورد سوریه «سیاه نمایی» و «اغراق» می کند و ساقط کردن حکومت بشار اسد را بنا به خواسته امیر قطر و همراهی حاکمیت عربستان در «دستور کار» خود قرار داده است. بن جدو در «الجزیره» برنامه های گفت و گوی بسیار جنجالی را که تا قبل از آن برای افکار عمومی دنیای عرب و اسلامی در حد «تابو» محسوب می شد، اداره می کرد.وی که اهل تونس است، سرانجام سال گذشته به خاطر دفاع از بشار اسد در برابر سایر همکاران و مدیران اصلی «الجزیره» کناره گیری کرد در حالی که خود از پیشگامان برنامه هایی با هدف آشکار برکناری حسنی مبارک در مصر و زین العابدین بن علی در تونس بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =