شکار ارزشمند سپاه پاسداران + تصاویر

ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد.

به گزارش تهران نیوز ، ریزپهپادها ابزارهای جدید جاسوسی به حسب می آیند که بدون هیچ سر و صدایی توانایی جمع اوری اطلاعات از نیروهای دشمن را دارند. به همین علت این پرنده های کوچک از محبوبیت خاصی در عملیات های نظامی برخوردارند. بر همین اساس نیز در چند سال گذشته روند ساخت این ریزپهپادها توسعه یافته است.در این گزارش که به مرور به روزرسانی می‌شود٬ به معرفی پهپادهای نام آشنا پرداخته شده است.
  اسکن ایگل بر اساس پهپاد سی‌اسکن طراحی شده است. این هواپیما در ابتدا برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی در هنگام ماهیگیری استفاده می‌شد اما بعدها تکنولوژی و قابلیت‌های آن بسیار افزایش یافت. این پهپاد بر اساس یک توافق نامه پانزده ماهه به طور مشترک توسط بخش فانتوم‌ورکس بوئینگ و شرکت اینسیتو توسعه یافته است. بوئینگ نمونه اولیه این پهپاد را با استفاده از سامانه‌های ارتباطی خود تجهیز کرد. در تابستان سال ۲۰۰۲ اولین پرواز اسکن ایگل انجام شد. دومین پرواز آزمایشی اسکن ایگل به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده انجام شد و پهپاد تا ارتفاع ۱۵۰۰ پایی اوج گرفت. در ژانویه ۲۰۰۳ اسکن ایگل در پنج پرواز آزمایشی مجموعا ۲۰ ساعت در رزمایش جاینت به پرواز درآمد و توسط نیروی دریایی آمریکا به عنوان پلتفرم هوایی برای رله سیگنال‌های ارتباطی بکار گرفته شد.   ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد.در تابستان ۲۰۰۳ شرکت های بوئینگ و اینسیتو قراردادی بلندمدت برای ادامه همکاری در پروژه اسکن ایگل به امضا رساندند که تولید انبوه این پهپاد را نیز در بر داشت. در پائیز ۲۰۰۳ بوئینگ اعلام کرد یک فروند اسکن ایگل برای اولین بار به رکورد مداومت پروازی ۱۵ ساعت دست یافته است. در نیمه اول سال ۲۰۰۴ ارتش آمریکا در چندین رزمایش مختلف از این پهپاد بهره گرفت. در اوت ۲۰۰۴ یک فروند اسکن ایگل موفق شد در پروازی با مدت زمان ۱۶ ساعت ۴۵ دقیقه رکورد طولانی ترین پرواز یک پهپاد دریاپایه تا آن تاریخ را بشکند. این پهپاد از ماه اوت ۲۰۰۴ برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت. نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا تا مارس ۲۰۰۷ بیش از ۳۰ هزار ساعت پرواز رزمی را با اسکن ایگل تجربه کرده‌اند. در سال ۲۰۰۶ تجهیزاتی همچون بسته حسگرها، انتقال دهنده ویدیویی جدید و سیستم اندازه‌گیری میزان مصرف سوخت به اسکن ایگل افزوده شد. نمونه جدید اسکن ایگل موسوم به بلوک دی در ژانویه ۲۰۰۷ رکورد جدیدی در مداومت پروازی معادل ۲۸ ساعت و ۴۴ دقیقه را با استفاده از موتور بنزینی انجام داد. تا تابستان ۲۰۰۹ بیش از ۲۵۰۰ ساعت پرواز رزمی در قالب ۳۰۰ سورتی پرواز دریاپایه توسط نمونه‌های اسکن ایگل مجهز به موتور بنزینی انجام شد. در نیمه دوم سال ۲۰۰۶ بوئینگ مطالعه بر روی توسعه نمونه هواپرتاب اسکن ایگل را آغاز کرد. هواپیماهای سی-۱۳۰هرکولس و وی-۲۲ اسپری به عنوان پلتفرم‌های پیشنهادی برای نمونه هواپایه اسکن ایگل مطرح شده‌اند. در فوریه ۲۰۰۷ ناتو اعلام کرد اسکن ایگل به قابلیت انجام ماموریت‌های رزمی مشترک با سایر سامانه‌های تسلیحاتی ناتو دست یافته است. تا تابستان سال ۲۰۰۹ اسکن ایگل مجموعا ۲۰۰هزار ساعت پرواز عملیاتی انجام داد و در مجموع ۱۰۰۰ فروند از این پرنده تولید شد. بدنه اسکن ایگل استوانه ای است و بال آن در قسمت میانی بدنه نصب شده است. اسکن ایگل فاقد ارابه فرود است. محموله استاندارد این پهپاد شامل دوربین الکترواپتیکی همچنین تجهیزات اندازه گیری میدان مغناطیسی، حسگرهای شیمیایی/ زیستی و نشانگرهای لیزری به نمونه های جدیدتر اسکن ایگل افزوده شده است. این پهپاد با ۱٫۲۲ متر طول و ۳٫۰۵ متر عرض (دو سر بال) و ۱۸٫۱ کیلوگرم وزن برای پرواز با یک سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شود و برای فرود هم یک جرثقیل با طناب و قلاب آن را در میان هوا می‌گیرد که تفنگداران دریایی آن را از روی ناوهای خود به پرواز در می‌آورند. لینک داده یواچ‌اف این پهپاد با فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز و لینک باند اس دریافت و ارسال تصاویر ویدیویی با فرکانسی ۲٫۴ گیگاهرتز کار می کند. ایستگاه کنترل زمینی این پهپاد شامل دو کنسول است که هر یک قادر به کنترل چهار وسیله پرنده می‌باشند. ارتش آمریکا، انگلستان و استرالیا از جمله کاربران این پهپاد هستند. Scan Egle نامی است که این پهپاد آمریکایی را در ناتو با آن می‌شناسند؛ "عقاب تصویربردار" آمریکایی که چند سال پیش از عرشه ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس با مأموریت جاسوسی مراکز نظامی حساس و هسته‌ای به حریم هوایی کشورمان وارد شده است علی‌رغم جسه کوچک دارای دوربین‌های متعدد پیشرفته جاسوسی با آخرین فناوری‌های روز جهانی است.در سال ۹۱  این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار شد.   پس از شکار RQ170 آمریکایی توسط سپاه پاسداران، آمریکا  به کارگیری پهپادهای کوچک را در دستور کار خود قرار داد تا از پوشش راداری ایران عبور کند اما شکار این عقاب اسکنر آمریکایی ثابت می‌کند که رادارهای هوایی ایران، اجازه هیچ‌گونه پروازی را به پرندگان جاسوس و متخاصم دشمن نخواهد داد.   نخستین فعالیتهای چین در حوزه ریزپهپاد در نمایشگاه هوایی نوامبر ۲۰۰۲ این کشور در معرض دید عموم قرار گرفت. در این نمایشگاه سه ریز پهپاد با ابعاد مختلف اما پیکربندی تقریبا یکسان عرضه شده بودند. نام کوچکترین نمونه موسوم به مدل اِی به زبان چینی ژانگ ژونگ بائو است که به معنای "گنجی در کف دست" می باشد. توسعه هر سه نمونه در سال ۱۹۹۹ توسط موسسه آیرودینامیک پکن (بی آی ای) به عنوان بخشی از مراکز فناوری هوافضایی چین (سی ای اساسی) آغاز شد. در آن زمان اعلام شد چین قصد دارد این پهپادها را به تولید انبوه برساند. نخستین جزییات فنی در مورد نمونه اولیه این پرنده موسوم به مدلی اِی در سال ۲۰۰۴ اعلام شد و در نوامبر ۲۰۰۶ از نمونه های بی و سی با رنگ امیزی استتاری تحت نام معماری ال تی پرده برداری شد. این پرنده های کوچک به دوربین های تصویربرداری مجهز هستند و ترکیبی از ژیروسکوپها و گیرندههای بسیار کوچک جی پی اس هدایت و ناوبری انها را انجام می دهند. مسیر پرواز و برنامه پروازی این پرنده ها قبل از آغاز عملیات در رایانه آنها بارگذاری می شود. این پهپادها دست پرتاب بوده و به صورت سینه مال فرود می آیند. این خانواده شامل سه نمونه کوچک (ای)، متوسط(بی) و بزرگ (سی) می باشد. با استناد به منابع دفاعی و امنیتی هم اکنون تعداد زیادی از این خانواده از زیر پهپادها در چین عملیاتی شده است.   پهپاد اِسپای اَرور نخستین بار در نمایشگاه دفاعی یوروسَتوری در ژوئن ۲۰۰۸ به نمایش درآمد. شرکت فرانسوی تالس این سامانه هوایی بدون سرنشین ارزان قیمت، سبک و کاربرپسند را در پاسخ به نیازهای میدان رزم یگان های عملیاتی نیروی زمینی ارتش این کشور برای انجام ماموریت های تجسس و شناسایی تاکتیکی توسعه داده است. هندسه نمونه های اولیه این پهپاد قدری نامتعارف بود و از یک بال دلتا شکل با نوک انحنادار و دو سطح عمودی در قسمت دم تشکیل می شد. پیکربندی نمونه های بعدی برای افزایش پایداری پرواز در شرایط سخت جوی و مقاومت در برابر فرودهای دشوار بسیار ساده تر از نمونه های اولیه شد. بال دلتا شکل این پرنده مجهز به سطوح کنترلی الوون (ترکیبی از شَهپر و دم افقی) در زیر بدنه نصب شده است. این پهپاد ارابه فرود ندارد و سازه آن از جنس قوم پلی استایرن می باشد. محموله استاندارد اسپای اَرو شامل یک دوربین تصویربرداری در نور روزبا لینک ارسال تصویر زمان واقعی۲٫۴گیگاهرتزی و لینک ارسال داده های دورسنجی ۸۶۹ مگاهرتزی می باشد. گزینه های دیگر برای محموله این پهپاد شامل دوربینهای فروسرخ و حسگرهای جوی، شیمیایی و بیولوژیک است. یک واحد ســامانه عملیاتی این پهپاد شامل دو فروند پرنده اسپای ارو، ایستگاه کنترل، واحد ارتباطی نصب شده روی سه پایه مخصوص، پنج بسته باتری، شارژر باتری، کیت تعمیرات و کشف کننده سیگنال جهت بازیافت پرنده می باشد. اجزای مختلف نصب شده داخل بدنه اسپای ارو عبارتند از دریافت کننده جی پی اس، سامانه هدایت اینرسی (آی ان اس)، حسگر فشار، لوله پیتوت، پایدارکننده وضعیت پروازی، واحدهای فرمان سروالکتریک، بسته الکترونیکی ماژولار، همچنین در قسمت دماغه پلیمری لیتیومی با چگالی بالا و فرستنده سیگنال بازیافت نصب شده است. در صورت نیاز می توان محموله های هواشناسی برای انجام ماموریت های اندازه گیری پارامترهای جوی روی این پھیاد نصب کرد. به گزارش افکارخبر؛ این پهپاد قابل حمل توسط نفر بوده و برای راه اندازی و استفاده عملیاتی از آن تنها به یک نفر نیاز است. این پهپاد را می توان در محیط های تاکتیکی با وزش باد تا حداکثر سرعت ۳۶ کیلومتر بر ساعت به پرواز درآورد. می توان این پهپاد دست پرتاب را برای انجام پرواز کاملا خودکار برنامه ریزی کرد. فرود سینه مال اسپای ارو به صورت خودکار انجام می شود. نمونه های اولیه اسپای ارو در بهار ۲۰۰۸ برای ارزیابی های میدانی نیروهای ویژه ارتش فرانسه به آنها تحویل داده شد. چند یگان عملیاتی اسکای ارو متشکل از هشت فروند یهیاد توسط نیروی زمینی قرانسه در قالب ماموریت نیروهای ایساف در افغانستان به کار گرفته شد.
انتهای متن/*

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    دوباره چه کفتری گرفتن !