ضعف های آموزش و پرورش در برگزاری اردوهای دانش آموزی

کارشناس خانواده گفت: متاسفانه بی برنامگی آموزش و پرورش در اردوها باعث به جود آمدن مشکلات متعدد اخلاقی در حین برگزاری اردوها و بعد از برگزاری اردو در جمع دوستان و خانواده برای دانش آموزان شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی تهران نیوز، به نقل از دانش آموزان؛ مدارس، معلمان و دانش آموزان هر ساله با رسیدن به ماه های فروردین و اردیبهشت سرگرم آزمون ها، امتحانات کلاسی و آماده سازی و آماده شدن برای امتحانات خرداد ماه می شوند. آزمون هایی که هرچند برای افزایش روحیه دانش آموزان ساده طراحی می شوند ولی در پیشرفت نمرات دانش آموزان در امتحانات پایان ترم بی تاثیر نیستند. اما در این بین مدارسی هم به چشم می خورند که به جای آماده سازی دانش آموزان برای امتحانات پایان ترم، زمان باقی مانده تا خرداد ماه و فصل امتحانات دانش آموزان را با برگزاری اردو سپری می کنند. اردوهایی که علاوه بر هدر دادن وقت و هزینه دانش آموزان از بار تربیتی مناسبی هم برخوردار نیستند، بد نیست در برگزاری اردوها به دونکته اساسی توجه شود. نکته اول: زمان و هزینه خانم پولادنژاد اولیاء یکی از دانش آموزان تهرانی می گوید: معلمان همواره به دلیل فرصت کم برای تدریس دروس و عقب ماندن دانش آموزان غائب از سایر هم کلاسی هایشان، اجازه غیبت موجه را به دانش آموزان نمی دهند ولی همین معلمان با همکاری کادر اجرایی مدرسه از 15فروردین 94 تا یکم اردیبهشت ماه همین سال سه اردوی به اصطلاح تفریحی برگزار کرده اند. وی افزود: هزینه هایی که مدارس برای برگزاری اردوها از دانش آموزان می گیرند با محل برگزاری اردو و نحوه برگزاری اردو هیچ همخوانی ندارد و می توان اردوها را بستر کسب درآمد مدارس نامید. نکته دوم: برنامه ریزی مناسب و بار تربیتی برگزاری اردوهای مناسب در زمان مناسب می تواند تاثیر به سزایی در تربیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان داشته باشد چراکه اردو نمونه ی کوچک شده ی یک زندگی اجتماعی است. همچنین برگزاری هدفدار اردوها و برگزاری اردوهای تربیتی علاوه بر ایجاد انگیزه مناسب برای فعالیت های فوق برنامه در دانش آموزان می تواند نقش بسیار مهمی را در جذب و گرایش آنها به امورات دینی و انجام تکالیف دینی داشته باشد. ولی با بررسی اردوهای برگزار شده در مدارس می توان به ضعف این نهاد آموزشی در امر تربیت و برگزاری اردوهای تربیتی پی برد. نصر آبادی کارشناس خانواده در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه بی برنامگی آموزش و پرورش در اردوها باعث به جود آمدن مشکلات متعدد اخلاقی در حین برگزاری اردوها و بعد از برگزاری اردو در جمع دوستان و خانواده برای دانش آموزان شده است. این مولف کتب مشاوره ای افزود: هم سالان جزو اثرگذارترین گروه در سنین نوجوانی بر روی نوجوانان هستند و اگر مدارس برنامه مناسبی در اردوها نداشته باشند، با توجه به حضور دانش آموزان مختلف از خانواده های مختلف و باتوجه به تفاوت های فرهنگی و اخلاقی خانواده ها با یکدیگر باید منتظر صدمات جبران ناپذیری بر روی رفتار و شخصیت دانش آموزان باشیم. گفتنی است برخی از معلمان هم به بی برنامه بودن و برگزاری اردوها در زمان نامناسب اعتراض داشته و همواره با تشکیل کلاس با حداقل نفرات در زمان برگزاری اردو اعتراض خود را نشان داده اند. در پایان خاطر نشان می شود که اردو بخش جدا نشدنی و بسیار موثر در حوزه آموزش، تعلیم و تربیت است و مدارس می توانند با استفاده از روحانیون و فعالان فرهنگی و با برگزاری اردوها در روزهای تعطیل هفته، اردوهای پربارتری را برگزار کنند، البته به شرطی که اردوها تبدیل به منبع درآمد مدارس نشود و همه دانش آموزان بتوانند در این اردوها شرکت کنند. انتهای پیام/م

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =