خبرگزاری فارس: رئیس جشنواره اسماعیلیه مصر با اشاره به ظهور نسل جدید سینماگران مصری پس از انقلاب اخیر مصر، بر ضرورت همکاری مشترک سینماگران ایران و مصر تاکید کرد.

امیر العمری مدیر جشنواره فیلم مستند و کوتاه اسماعیلیه مصر و منتقد سینمای مصر که اخیرا به ایران سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، گفت: من ده سال پیش در ایران بودم و در این ده سال تفاوت‌های بسیاری می‌بینم که قبلا نبوده و الان هست.

وی افزود: امروز شما سینمای بزرگتری دارید و حتی سالن‌های بزرگی دارید که قبلاً نبود و مخاطبانتان گسترش یافته است.

* رغبت زیادی برای تولیدات مشترک بین ایران و مصر وجود دارد

العمری درباره نگاه سینماگران مصری به سینمای ایران، گفت: در مصر احترام زیادی به سینمای ایران و سینماگران و کارگردانان و بازیگران ایرانی گذاشته می‌شود و رغبت زیادی وجود که مصر هم بتواند همان موفقیتی که سینمای ایران در جهان به دست آورده است را داشته باشد و فکر می‌کنم رغبت زیادی وجود دارد که تولیدات مشترکی بین ایران و مصر ساخته شود.

وی با اشاره به ضرورت بهتر شدن ارتباطات بین دو کشور مصر و ایران، افزود: جدایی فرهنگی بین دو کشور جدایی صوری و ساختگی است نه واقعی و نباید بین دو کشور ادامه یابد به‌ویژه دو کشوری که با فرهنگ و تمدنشان شناخته می‌شوند.

* سینماگران مصری و ایرانی بهتر از سیاستمداران می‌تواند کار کنند

مدیر جشنواره اسماعیلیه مصر با ابراز امیدواری برای گسترش همکاری‌های سینمایی بین دو کشور، تصریح کرد: من به شخصه در این زمینه تلاش می‌کنم که نوعی از همکاری و ارتباطات سینمایی و فرهنگی شکل بگیرد چه بسا که ما سینماگران و هنرمندان بتوانیم نقش بیشتر از نقش سیاستمداران بازی کنیم چرا که سیاستمداران با مشکلات بسیاری درگیرند و توجهی به مسائل فرهنگی ندارند.

وی با بیان اینکه در مصر دوست داریم بتوانیم به آنچه در ایران اتفاق می‌افتد توجه داشته باشیم، افزود: همه به فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری که در ایران اتفاق می‌افتد احترام می‌گذارند و آنچه که بعضا شنیده می‌شود تبلیغات سیاسی است که توسط نظام سابق در مصر بیان می‌شد که الان به پایان رسیده و بر نخواهد گشت.

* مشکل حضور هنرمندان ایرانی در مصر به زودی برطرف می‌شود

العمری در پاسخ به سوالی درباره عدم حضور ایرانی‌ها در جشنواره‌های مصری گفت: در بسیاری از دوره‌های جشنواره فیلم قاهره و جشنواره اسماعیلیه فیلم‌های ایرانی حضور داشته است.

وی افزود: در جشنواره اسماعیلیه امسال که من رئیس آن بودم، 3 فیلم کوتاه از ایران حضور داشت و من هنگامی که در برلین بودم تعدادی از فیلم‌های ایرانی که آنجا بود تعدادی را انتخاب کردم و به مسابقه رسمی جشنواره اسماعیلیه آوردم.

مدیر جشنواره اسماعیلیه مشکل اصلی را حضور فیلمسازان ایرانی دانست و با بیان اینکه ما فیلم‌ها را به دست می‌آوریم و به راحتی به نمایش می‌گذاریم، گفت: مشکل حضور فیلمسازان ایرانی نیز مربوط به ویزاست و این مشکل نیز به زودی پایان خواهد یافت.

وی با بیان اینکه به زودی شاهد حضور سینماگران ایرانی در مصر خواهیم بود، افزود: من واقعا شرمسارم که این گونه است چرا که این امر در اختیار وزارت فرهنگ یا وزارت خارجه نیست بلکه در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی است.

* سینمای جدید مصر مسایل سیاسی و اجتماعی را از نگاه هنری و نه تجاری بررسی می‌کند

امیر العمری به عنوان منتقد سینما، در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره سینمای مصر و شکل‌گیری نسل جدیدی از سینماگران پس از پیروزی انقلاب این کشور، گفت: ما الان در سینمای مصر شاهد تولدی جدید هستیم که نسل جدیدی از سینمای مصر را تشکیل می‌دهند و ما به آنها سینماگران مستقل می‌گوئیم.

وی افزود: این سینما، مستقل از سینمای رسمی و معمول است و ماورای سود و تجارت و ماورای جدال‌های معمول کار می‌کند و از سنت‌های موجود درباره شیوه‌های ساخت و روایت‌گری تبعیت نمی‌کند.

العمری با بیان اینکه این نوع از سینما در مصر اندکی قبل از انقلاب 25 ژانویه، شکل گرفته بود، تاکید کرد: اما الان بیشتر و با قدرت گسترده‌ای این سینما در مصر حضور دارد؛ مثلا «ابراهیم البطوط» نمونه‌ای از سینماگران مستقل است که تلاش کرده راه‌های مختلفی را در کارهایش دنبال کند و سعی کرده مسایل سیاسی و اجتماعی را از نگاه هنری و نه تجاری بررسی کند.

وی افزود: البطوط در فیلم جدیدش با عنوان «زمستانی که گذشت» که در دوره اخیر جشنواره ونیز به نمایش در آمد از طریق سه نفر به انقلاب 25 ژانویه می‌پردازد.

* افزایش تولید فیلم‌های مستند و کوتاه در چند سال اخیر در مصر

العمری تصریح کرد: ما به شکل روشن شاهد افزایش فیلم‌های کوتاه و مستند در مصر هستیم که قبلا وجود نداشت؛ به عنوان مثال چند ماه پیش 300 فیلم مصری را در جشنواره اسماعیلیه داشتم و تنها 80 عدد از آن‌ها را انتخاب کردم تا در مسابقه حاضر شود و باقی آن را در جاهای دیگر اکران کردم.

وی افزود: آنچه می‌خواهم بگویم این است که شاهد افزایش تولید فیلم مستند و کوتاه هستیم و این به معنای جو جدید و متفاوتی از قبل است و رغبت جوانان را برای بیان تحولات کشورشان از طریق یک دوربین کوچک را می‌بینیم.

این منتقد با سابقه مصری و رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم اسماعیلیه مصر در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره جدال بین سینماگران دوران مبارک و حضور سینماگران اسلامی در سینمای مصر، گفت: نکته‌ای که باید بگویم این است که ما اسلامگرایان در مصر نداریم تنها اخوان را داریم و دیگران از سلفی‌ها تا باقی گروه‌ها از اخوان جدا شده‌اند.

وی که تاکید می‌کرد نظر شخصی خود را می‌گوید، افزود:برای همین ما از شکل‌گیری نظارت سلیقه‌ای بر هنر و سینما نگرانیم؛ نظارتی که سلیقه‌ای و فردی و حزبی است و مفید همه نیست و درباره ورود سینماگران اسلامگرا گفته می‌شود چیزی جز تبلیغات نیست چراکه آنها به فرهنگ و سینما توجهی ندارند بلکه به دنبال ترویج فکر سیاسی خودشان هستند و تاکنون از اخوان المسلمین چیزی ندیده‌ایم.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =