۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

این روزها هر پیاده و سوار شدنی در کوتاهترین مسیر 700 تومان برای مسافران آب می خورد. نرخهای جدید را تا ابلاغ نرخ های مصوب کرایه های تاکسی، رانندگان تاکسی مشخص می کنند و مسئولان دولتی با تاخیر در تایید نرخهای مصوب تنها به آشفتگی کرایه های تاکسی دامن می زنند.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری آفتاب ری؛ روزهای ابتدایی  سال که می شود به رسم سنتی قدیمی کرایه های تاکسی افزایش پیدا می کند. مدیران شهری گرانی هر ساله کرایه ها را به دلیل تورم و افزایش هزینه ها می دانند، اما مدیران حمل و نقل این نرخ را نرمال تلقی کرده و نسبت به تورم موجود مبلغ قابل توجهی نمی دانند. اما برای مردمی که بیش از 90 درصد آنها زیر خطر فقر روزگار می گذرانند این چیزها مهم نیست؛ مهم این است که کرایه ها افزایش پیدا کرده و آنها ملزم به پرداخت آن هستند.

اين هفته كرايه هاي تاكسي گران و مصوبه شوراي شهر تهران در خصوص كرايه هاي حمل و نقل عمومي اجرايي شد. هر چند هنوز حاشيه هاي آن ادامه دارد. استاندار تهران اعلام كرد مصوبه شورا تنها در خصوص كرايه تاكسي ها اجرايي مي شود و مترو و اتوبوس تغيير نرخي نمي دهد . اما مديران شهري اعلام كردند هيچ نامه اي از سوي استاندار دريافت نكرده اند و قيمت ها را بر اساس مصوبه شورا افزايش دادند.

این نرخ نرمال است

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که نرخ افزایش قیمتی که در مصوبه شورا در نظر گرفته شده، قابل توجه نیست، گفت: این نرخ نرمال است و نسبت به تورم موجود مبلغ قابل توجهی نیست. در این دوره نرخ کرایه تاکسی با 25 درصد، نرخ اتوبوس و مترو با نرخ متوسط 15 درصد بر طبق قانون افزایش یافته است. این در حالی است که ما به تفاوتی که باید از سوی دولت ها از گذشته پرداخت می شده تاکنون تنها بخش کمی از آن پرداخت شده است.

اما گرانی ها دردی از رانندگان تاکسی را درمان می کند؟

توکلی راننده تاکسی می گوید: این افزایش کرایه، مشکلات ما را حل نمی کند . افزایش لوازم یدکی، هزینه لاستیک، تعویض روغن و...آنقدر بالا است که این میزان بخشی از آن را جبران نمی کند. حالا گرانی هزینه های زندگی که همه مردم درگیر آن هستند موضوعی جداگانه است.

او معتقد است : بهترین کمک به رانندگان تاکسی دادن بسته های حمایتی است که در این سال ها فقط وعده هایش را به رانندگان داده اند.

این راننده تاکسی ادامه می دهد: در تمام دنیا تاکسی یک وسیله حمل و نقل لوکس و گران است. راننده های تاکسی هم وضعیتشان مشخص است اما ما در این جا بازوی کمکی مترو و اتوبوس هستیم و بار کمبود اتوبوس و مینی بوس و تکمیل نبودن شبکه مترو را به دوش می کشیم . در حالی که اگر مانند همه دنیا وظیفه خودمان و مشتریان خود را داشته باشیم هر ساله درگیر کش مکش افزایش کرایه ها نخواهیم بود و در این میان مشکل قدیمی مسافر کش های شخصی هم حل می شود .

 هرچه در می آورم هزینه کرایه تاکسی می دهم

مریم خدادای مسافر خط سیدخندان به پونک است. او که به تازگی شاغل شده است از این افزایش قیمت ناراضی است و می گوید: مگر ماهانه چقدر در می آورم که باید روزانه بین 2 تا 3 هزار تومان هزینه راه بدهم. گاهی فکر می کنم در منزل بمانم و سرکار نروم هزینه هایم کمتر خواهد بود.

او ادامه می دهد: به ظاهر کرایه ها 25 درصد افزایش پیدا کرده است اما رانندگان از این فرصت تق و لق بودن به نفع خودشان استفاده می کنند و کرایه بیشتری می گیرند. شرایط به شکلی شده است که هر کسی فقط به فکر جیب خود است و هیچ کس از مسئول گرفته تا همین راننده به فکر مسافری که باید این مسیر را روزانه رفت و آمد کند و دو بار کرایه بدهد، نیست.

 15 روز زمان لازم است تا سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی آماده اجرای مصوبه شوند

غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران، با اشاره به افزایش 25 درصدی نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی در سال جاری گفت: ما بر اساس بخشنامه ها و نامه های وزارت کشور و استانداری از شورا خواستیم زمان اجرای این مصوبه را از ابتدای اردیبهشت ماه سال 93 تغییر دهد. سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تا آماده اجرای مصوبه شوند 15 روز زمان لازم است بنابراین چالشی میان دولت و مدیریت شهری در این خصوص وجود ندارد.

بر اساس لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در سال 93 به طور متوسط 25 درصد افزایش یافته و نرخ کرایه‌ها در نوبت شب از ساعت 22 تا 6 صبح 20 درصد افزایش می‌یابد. همچنین نرخ کرایه‌های ون به ازای هر مسافر 70 درصد نرخ جابه جایی با خودروی سواری است.

نرخ کرایه تاکسی های گردشی/ ورودیه تاکسی 370 تومان

بر اساس لایحه شهرداری ورودیه تاکسیهای گردشی برای مسافت آزاد 500 متر 370 تومان و پس از 500 متر تا 7 کیلومتربه ازای هر 100 متر 161 ریال به کرایه افزوده می شود. همچنین برای مسافتهای بالای 7 کیلومتر به ازای هر 100 متر 135 ریال و در سرعتهای کمتر از 15 کیلومتر بر ساعت برای هر دقیقه 96 ریال در نظر گرفته شده است.

تاکسی فرودگاه / ورودی 3 هزار و 850 تومان

بر اساس لایحه نرخ کرایه تاکسیها مبلغ ورودیه تاکسی فرودگاهها به 3 هزار و 850 تومان افزایش یافته است و قیمتها پس از 1000 متر مسافت آزاد به ازای 2 کیلومتر اول 53 هزار ریال و از کیلومتر 2 تا 10 هریک صدمتر یکهزار و 160 ریال است.

نرخ کرایه‌های تاکسی های راه آهن و ترمینال

مبلغ ورودیه تاکسیهای راه آهن و ترمینالها 2 هزار و 950 تومان است که پس از هزار متر آزاد و تا پایان دو کیلومتر ابتدایی 4 هزار و 450 تومان محاسبه و پس از آن تا 10 کیلومتر، هر 100 متر 1131 ریال دریافت می شود.

نرخ کرایه جابه جایی مسافر از طریق اتوبوس های بخش عمومی

 شورای شهر تهران افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌ها را تا سقف 20 درصد مصوب کرد.

ردیف طول معادل خط نرخ کرایه اتوبوس در سال 93 با کارت بلیت(ریال) نرخ کرایه های نقدی(ریال)
1 تا 5 کیلومتر 720 1250
2 5 تا 10 کیلومتر 1440 2500
3 از 10 تا 15 کیلومتر 2160 3000
4 بیش از 15 کیلومتر 2880 3750
نرخ کرایه جا به جایی مسافر از طریق اتوبوس بخش خصوصی
ردیف طول معادل خط نرخ کرایه اتوبوس در سال 93 با کارت بلیت(ریال) نرخ کرایه های نقدی(ریال)1
1 تا 2.5 2520 3750
2 از 2.5 تا 5 2880 3750
3 بیش از 5 تا 7.5 3240 4250
4 از 7.5 تا 10 3600 5000
5 از 10 تا 12.5 4320 5500
6 از 12.5 تا 15 4680 6000
7 از 15 تا تا 17.5 5040 6000
8 از 17.5 تا 20 5400 6750
9 بیش از 20 کیلومتر 5760 7200
قیمت بلیت مترو در سال 93 در جلسه روز یکشنبه شورای شهر  اعضای شورای شهر تهران با افزایش 15 درصدی نرخ انواع بلیت مترو در سال 93 موافقت کردند. بر این اساس نرخ تمامی بلیت‌های مترو اعم از تک سفره، دو سفره و ... در سال 93 ،15 درصد افزایش می یابد.
مقایسه قیمتهای مصوب سال 92 با قیمت های پیشنهادی سال 93
ردیف نوع بلیت مصوب 92 پیشنهادی 93 درصد افزایش
1 تک سفره 4500 5000 11درصد
2 دو سفره 6500 8000 23درصد
3 اعتباری مبلغ دار ناحیه 1 1545 1777 15درصد
4 اعتباری مبلغ دار ناحیه 2 1652 1900 15درصد
5 اعتباری مبلغ دار ناحیه 3 1908 2194 15درصد
6 اعتباری مبلغ دار ناحیه 4 2069 2379 15درصد
7 اعتباری مبلغ دار ناحیه 5 2459 2828 15درصد
8 اعتباری مبلغ دار ناحیه 6 2459 2828 15درصد

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =