شفیع‌پور: هیات امنایی شدن پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی رشد و شکوفایی به‌همراه دارد

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: اساسنامه جدیدی به امضای رئیس‌جمهور رسیده که بر اساس آن، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی باید به‌صورت هیأت‌امنایی توسط مسئولان شهری اداره شوند.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، آسمان نمای سه بعدی پژوهش سرای خواجه نصیرالدین طوسی شهرستان پیشوا با حضور معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و مسئولان شهرستان پیشوا افتتاح شد. شفیع‌پور، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش ‌و پرورش شهرستان‌های استان تهران طی سخنانی در نخستین جلسه هیات امنا پژوهش سرای خواجه نصرالدین طوسی با اشاره به این‌که پژوهش‌سراها محور خلاقیت، نوآوری و پژوهش هستند، اظهار داشت: پژوهش‌سرای خواجه‌نصیرالدین طوسی پیشوا تقریباً یک سال از صدور مجوز تأسیس آن می‌گذرد، از بخش عمده‌ای از پژوهش‌سراهایی که عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله دارند، سبقت گرفته است که نشان‌دهنده خلاقیت و ابتکار مدیر این مجموعه است. با بیان این‌که رسالت آموزش و پرورش تنها انتقال دانش نیست، گفت: آموزش ‌و پرورش سوادآموزی را از سن شش تا ۱۸ سالگی و در یک فرآیند ۱۲ ساله با عنوان سواد نوع یک و دو بر عهده دارد. وی افزود: رویکرد آموزش و پرورش تغییر یافته است و بهترین مکان برای تولید دانش، پژوهش‌سراها هستند که دانش‌آموزان را برای تولید دانش آماده می‌سازد. شفیع‌پور با اشاره به خلأهایی که در کل نظام آموزشی ما در دوره عمومی و آموزش عالی به‌وجود آمده، عنوان کرد: دانشگاه‌های ما همچنان دانشگاه‌های نسل اول و دوم هستند و فقط می‌توانند فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت را تحویل جامعه دهند. وی بیان داشت: باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنیم و آموزش ‌و پرورش خلاق، مقدمه ورود به دانشگاه‌های نسل سوم است که یکی از لازمه‌های آن، بهره‌مندی از ظرفیت پژوهش‌سراهاست. معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش ‌و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان این‌که توجه به پژوهش‌سراها در دستور کار دولت و آموزش ‌و پرورش قرار گرفته است، گفت: امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات بسیاری در اختیارات پژوهش‌سراها است که باید آن را به داخل مدارس سوق دهیم اما امکانات، شرایط و اینکه نیروی انسانی به آن بخش متمرکز شود، اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.   * فعالیت ۶۵۰ پژوهش‌سرا دانش‌آموزی در سراسر کشور وی افزود: تا پیش از فعالیت دولت یازدهم، ۳۰۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور فعال بود که اکنون تعداد آن‌ها به ۶۵۰ پژوهش‌سرا رسیده است. شفیع‌پور با بیان این‌که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، تعداد پژوهش سراها در استان به ۲۰ پژوهش‌سرا افزایش یافته است، گفت: اساسنامه جدیدی به امضای رئیس‌جمهور رسیده است، به‌عنوان الزام برای دستگاه‌هایی که عضو شورای آموزش ‌و پرورش هستند که بر اساس آن، پژوهش‌سراها باید به‌صورت هیأت‌امنایی اداره شوند که در رأس آن فرماندار قرار دارد و همچنین شهردار، شورای شهر و جمعی از مسؤولان و خیران منطقه نیز در ترکیب هیأت‌امنا قرار دارند. وی خاطرنشان کرد: در استان‌ها، شورای آموزش و پرورش سیاست‌گذاری کلی را انجام می‌دهد و مجوزها و امکانات را اعلام می‌کند و شورای آموزش‌ و پرورش مناطق نیز این رسالت را عهده‌دار هستند. معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش ‌و پرورش شهرستان‌های استان تهران به ظرفیت‌های موجود در شهرستان برای رشد پژوهش‌سرا اشاره کرد و گفت: با توجه به نگاه مسئولان شهر پیشوا، فصل جدیدی ایجاد شده تا در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی پیشوا با بهره‌گیری از توانمندی‌های موجود بتوانیم در زمینه رشد و توسعه دانش، علم و فناوری اقدامات قابل‌توجهی انجام دهیم. وی در پایان گفت: پژوهش‌سرای دانش‌آموزی پیشوا در نخستین گام خود، رتبه سوم را در استان تهران کسب کرده است و با ادامه این روند، استعداد آن را دارد تا در گام‌های بعدی بتواند در استان و حتی کشور، حرف نخست را بزندو در حال حاضر پژوهش‌سرای پیشوا قطب آموزش‌های جذاب دوره ابتدایی در استان تهران است. ندای پیشوا انتهای پیام/*

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =