وزارت بهداشت معادل ۴ وزارتخانه بزرگ کشور / گستردگی جامعه هدف، تنوع ساختار وخدمات در وزارت بهداشت

رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت در عمل معادل چند وزارتخانه بزرگ کشور است، به اهمیت اجرای منشور حقوق شهروندی در این وزارتخانه و بخش‌های تحت نظارت آن اشاره کرد و به تشریح اقدامات وزارت بهداشت در این حوزه پرداخت.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، محمد حسین سالاریان‌زاده، رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت امروز در پنجمین اجلاس هم‌اندیشی اجرای بهینه تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری که با حضور نمایندگانی از دستگاه های اجرایی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به ارتباط گسترده این وزارتخانه با مردم اظهار داشت: به دلیل ارتباط زیاد این وزارتخانه با مردم و اهمیتی که این ارتباط در جامعه و زندگی مردم دارد، حفظ حقوق شهروندی، صبر و قدرت ارتباط عمومی برای پرسنل تحت پوشش این نهاد از اهمیت بالایی برخوردار است. البته پیش از ابلاغ این منشور به وزارتخانه، اقداماتی در این راستا صورت گرفته بود و با ابلاغ این منشور، کارها به صورت جدی‌تر و با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به پنج اصل اساسی در منشور حقوق شهروندی گفت: احترام به مردم، عدالت و عدم تبعیض در ارائه خدمات، آزادی و دسترسی مردم به اطلاعات و حفظ حریم شخصی بیماران از جمله مواردی هستند که مورد توجه این وزارتخانه قرار گرفته است؛ که البته اجرای این منشور با توجه به ماهیت و ساختار این وزارتخانه و نیز نوع خدماتی که ارائه می‌دهد کار آسانی نبود؛ مهم‌ترین چالش در این حوزه، تنوع ساختاری است که در وزارت بهداشت وجود دارد، در واقع وزارت بهداشت معادل چهار وزارتخانه بزرگ کشور است؛ به‌عنوان مثال در حوزه آموزش عالی، بیش از ۶۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و بیش از ۶۰۰ بیمارستان به طور مستقیم زیر نظر وزارت بهداشت است، از طرفی بزرگترین گردش مالی داخلی و خارجی در دنیا مربوط به صنعت داروست و در این حوزه نیز کلیه مراحل از ابتدا تا آخر تحت نظارت این وزارتخانه‌ است.

رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت اضافه کرد: در بحث بازرسی و نظارت، وزارت بهداشت با همکاری و مشارکت سایر نهادها بر کلیه اماکن صنفی، داروئی، غذایی، بهداشتی و آرایشی و نیز آموزشی مسئولیت دارد. از سوی دیگر در بحث ارائه خدمات ما با تنوع بالا خدمات روبرو هستیم به‌طوری که بیش از ۳ هزار نوع خدمت در وزارت خانه انجام می‌شود. وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به گسترش جامعه هدف و گیرنده خدمات این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: از طرفی جامعه گیرنده خدمات ما  نیز گسترش زیادی دارد، شاید جالب باشد که آمار دریافت‌کنندگان خدمات این وزارتخانه بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور است و دلیل آن این است که علاوه بر ۸۰ میلیون جمعیت ایران، باید ۱ میلیون ۲۰۰ جنین زنده که در شکم مادران باردار هستند و نیز ۴۰۰ هزار نفر آمار فوتی که در هر ماه اتفاق می‌افتد را نیز جزء مشتریان این وزارتخانه حساب کنیم، بنابراین جمعیت هدف وزارت بهداشت بسیار گشترده‌تر از آمار جمعیت کشور است. سالاریان زاده در ادامه با اشاره به تاکید وزارت بهداشت جهانی، (WHO) به رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع، یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی علاوه بر خدمات پزشکی بر روی خدمات غیرپزشکی نیز تاکید دارد و معتقد است رفتار کارکنان سیستم بهداشتی و درمانی باید چنان باشد که گیرندگان خدمات، علاوه بر رضایت از کیفیت خدمت، از نوع رفتار ارائه دهندگان خدمت نیز راضی باشند و اگر کرامت انسانی رعایت نشود، گیرنده خدمات، رضایتمندی زیادی نخواهد داشت.

دکتر سالاریان زاده هم چنین خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها دستگاهی در کشور است که تمام اطلاعات مردم را در اختیار دارد چراکه پزشکان برای تشخیص و درمان بهتر، اطلاعات خانواده، ژنتیک و بیماری های مردم را می گیرد بنابراین حفظ حریم شخصی افراد آنچنان که در قسم نامه پزشکی نیز وجود دارد، بسیار مهم است و خوشبختانه این اصل از گذشته‌های دور در کشور ما رعایت می‌شد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های به خود به راه‌اندازی سامانه حقوق شهروندی به ادرس Irancrc.ir در وزارت بهداشت اشاره کرد و به تشریح قسمت‌های مختلف این سامانه پرداخت و قابلیت ارزیابی هر یک از نهادها و بخش‌های تحت نظارت از امتیازات ویژه‌ این سامانه معرفی کرد. انتهای پیام/*

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =