چراغی که نسل امروز را به نماز نزدیک کرد/ آن مرد با تخته سیاه و گچ آمد

حجت الاسلام قرائتی فردی که در عین سالخوردگی و استادی، هیچ‌گاه مطالعه قبل از کلاس‌های خود را فراموش نمی‌کند و قرآن کتابی است که همیشه در کنار تخته او جای دارد. فردی که وقتی برای اولین بار می‌خواست با لباس روحانیت در سیما دیده شود با او مخالفت شد و ایستادگی او باعث شد تا لباس او را بپذیرند.

به گزارش سرویس اجتماعی تهران نیوز، فاطمه طاهری شلمانی - بیشتر ما در رمضان او را شناختیم. معلمی با لهجه‌ای شیرین که لحظاتی قبل از افطار، آنتن صدا و سیما را به خود اختصاص می‌داد. باید گفت اکثر اوقات علما برای درس دادن به روی منبر می‌روند و مردم را نصیحت می‌کنند، اما این روحانی روشی نوین برای انتشار پیام داشت. او مردی است که در خاطر مردم، معلم بودنش بیشتر از روحانیتش به چشم می آید. هر چند سال‌ها می‌گذرد و روش‌های نوین آموزشی اضافه می‌شود او همچنان با تخته سیاه و گچ کلاس خود را اداره می‌کند. «درس‌هایی از قرآن»، بهترین جلساتی است که برای شناخت مفاهیم قرآنی به شکلی ساده از تلویزیون پخش می‌شود. پای این برنامه‌ها از کودک تا پیر حضور دارند. او چنان شیوا مفاهیم را برایت معنا می‌کند که انگار با گوشت و خونت عجین بوده؛ گویا سال هاست که این‌ها را شنیده بودی اما توجهی نمی‌کردی. مثال‌هایی از زندگی روزمره که در ‌‌نهایت سادگی عمق مطلب را به خوبی بیان می‌کند تا درک کنیم «اسلام برای روزمره برنامه ریزی کرده نه برای زندگی ماوراء.» حجت الاسلام قرائتی فردی که در عین سالخوردگی و استادی، هیچ‌گاه مطالعه قبل از کلاس‌های خود را فراموش نمی‌کند و قرآن کتابی است که همیشه در کنار تخته او جای دارد. فردی که وقتی برای اولین بار می‌خواست با لباس روحانیت در سیما دیده شود با او مخالفت شد و ایستادگی او باعث شد تا لباس او را بپذیرند. او فردی است که آیت الله مطهری و بهشتی روش تدریسش را تحسین کرده و به وی کمک کردند تا این روش را حفظ کند. حجت الاسلام قرائتی با بیش از دو هزار برنامه تلویزیونی اجرا و کتاب‌هایی مانند «رمضان با قرآن»، «سیمای سیاست در قرآن»، «دعا در قرآن»، «سیمای مدیر موفق» و... را تالیف کرده است. او تفسیری از قرآن را با کمک آیت الله مکارم شیرازی و جمعی دیگر از دوستان به نام تفسیر نمونه به چاپ رسانده، در شرایطی که این معلم مهربان سن و سال زیادی نداشت و فقط به واسطه پژوهش‌های زیاد و تدبیر در قرآن به این علم دست یافته بود. این شیوه انس با قرآن در این خاندان ریشه دارد و از زمان جد وی مجالس قرآن خوانی در خانه ایشان برگزار می‌شده و این شیوه در زندگی پدر ایشان هم دیده شده است. به دلیل آشنایی این خانواده با مفاهیم قرآنی، پدر فرزند را تشویق به رفتن به حوزه علمیه می‌کند و او در شرایطی که میل چندانی ندارد این خواسته را پذیرفته و در میانه به راه خود ایمان آورده و جذب مسیر روحانیت می‌شود. یکی از خاطرات جالب حجت الاسلام قرائتی در اوایل تبلیغ دین، حضور در روستایی است که روحانی را به صدای خوش و خواندن مصیبت نامه می‌شناختند و او به گفته خود از این کار بر نمی‌آمد؛ به همین دلیل عذر او را خواستند. اندیشه بزرگ این معلم قرآن این است که چرا ما پزشک اطفال داریم اما روحانی اطفال نداریم؟ و او با علم به این موضوع که انسان هر آنچه از کودکی خود بیاموزد در وجودش نهادینه می‌شود، کار را با کودکان و نوجوانان آغاز کرد و تا جایی سخنانش دلنشین بود که بزرگسالان هم پامنبری او شدند و علم خود را مدیون این عالم می‌دانند. او از جمله افرادی است که وظایف روحانیون را به آن‌ها یادآوری می‌کند و معتقد است بسیاری از موارد باید از طلاب آغاز شود تا در مردم نهادینه شود؛ مانند زکات؛ او شروع این حرکت را از روحانیون می‌داند. قرائتی محورهای مدیریت جهادی و اسلامی را در رعایت نکات و ویژگی‌های آن می‌داند. از دید قرائتی فردی که در جامعه اسلامی مسئول می‌شود باید با اخلاص باشد و تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف جامعه اسلامی بکند. قرائتی درباب سیاست، مسایل علمی اجتماعی و فرهنگی صحبت‌های فراوانی را به میان آورده و در هر کدام به همه افراد در هر رده تذکراتی داده است اما یکی از کارهای ویژه او در عرصه نماز و ازدواج جوانان است. او همواره به برپایی نماز در هر شرایطی عقیده دارد و اکنون رییس ستاد اقامه نماز کشور است. اذان را به زنگ تلفن تشبیه می‌کند و می‌گوید باید همانطور که وقتی تلفنمان به صدا می‌آید کارمان را‌‌ رها می‌کنیم، هر وقت صدای اذان را شنیدیم باید کارمان را‌‌ رها کنیم. او ازدواج را برای جوانان امری ضروری می‌داند که از چشم مسئولین غافل مانده است. قرائتی اهمیت علم را این طور بیان می‌کند که علم به قدری ارزش دارد که اگر سگ نجس آموزش داده شود، شکاری که می‌آورد حلال است: پیامبران با ارزش‌ترین موجودات جهان هستند. علم آن قدر ارزش دارد که یک پیامبر می‌میرد و زنده می‌شود تا معاد را یاد بگیرد. قرائتی علم را سه گونه تعریف می‌کند، علم مفید، مثل کاری که حضرت موسی (ع) در بیابان‌ها دنبال یک بنده صالح می‌گشت تا آن را کشف کند. علم مفید می‌ارزد به اینکه پیامبر (ص) در بیابان‌ها راه را گم کند. علم بعدی علم مضر است؛ یعنی اینکه می‌گویند «مساله‌ای را بدانیم بهتر است»، غلط است. دانستن به اسم اطلاع‌رسانی غلط است. مثلا بگوییم تا سه روز دیگر، دیگر گندمی در کشور وجود ندارد، اطلاع رسانی مفید نیست پس این علم مضر است و نوع سوم علم، علمی است که نه مفید است و نه مضر، مثل دانستن تعداد اصحاب کهف. او از جمله روحانیونی است که به همه مسایل جوانان اهمیت داده و خنده و شادی را جزء لاینفک زندگی آنان می‌داند و در این راه به مسئولین پیشنهاد می‌دهد سایت خنده حلال را راه اندازی کنند تا مردم با هم بخندند و نه اینکه به هم بخندند. کلام این معلم مهربان از خاطره هر کسی که حتی یک بار سخنرانی ایشان را شنیده است، پاک نمی‌شود و همیشه مثال‌های او در ذهن خواهد ماند. راه و روش قرائتی نشان داد که می‌توان اسلام را بر اساس علم روز نیز آموزش داد. می‌توان مثال‌های روزمره بیان کرد اما مفاهیم عمیق اسلام و پیام رسول خدا را به خوبی به مردم رساند. راه این معلم روحانی برای همه روحانیون راهی روشن است که برای قدم گذاشتن در آن به دو چیز نیاز است «علم و پشتکار.»  منبع: هفته نامه نخل جنوب استان بوشهر انتهای پیام/م

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =