در شب های بلند زمستان مراسمات و جشنهای مردم تا نیمه های شب ادامه دارد و آسایش را از شهروندان سلب می کند.

به گزارش پایگاه خبری آفتاب ری، به نقل از پاکدشتی ها؛  در تفسیر المیزان آمده است :”]خداوند[ دراین آیه با آوردن یک نمونه از تدبیر عام خود که مایه قوام معیشت بشر و بقای زندگی اوست ، معنای ربوبیت خود را تمام کرده می فرماید: او خدای است که شب را جهت آرامش و عبادت و تجدید قوا برای شما آفریدو روز را قرارداد تا درآن به تحرک و کسب و کار و اصلاح شئون معیشت خویش بپردازید و اینها نشانه ای است برای فرادی که بشنوند و بدانند که مالکیت و تدبری از آن خدای متعال است “. مشاهده میدانی خبرنگار ما در ساعت 21:30 شب نشان میداد انگار نه انگار شب بود شهر با لامپ های رنگارنگ مغازه ها مثل روز روشن است خودروها طرفین خیابانها دوبله و سوبله پارک کرده اند خرید و فروش و جنب و جوش فروشگاه ها نشان می داد گویا قرار نیست حالا حالا ها  کرکره کسب و کار پایین کشیده شود . شما می بینید درشبهای بلند زمستان مردم مراسمات و جشنهای خود را تازه از ساعات ۲۱یا ۲۲ شروع می کنند و تا نیمه های شب ادامه دارد و آسایش را از شهروندان دیگر میگیرد . اگر این دو مورد را به ظاهر مستقل را در کنار هم قرار دهیم نشانه های نا صواب نابسامان سازی و به هم ریزی چرخه شبانه روز را به عینه در شهرمان مشاهده می کنیم ، آسیبی که تغییر سبک زندگی در معاش و معاد ما را فریاد میزند بلایی که نمود سیاه بختی ناشی از ان را در بسیاری از آسیب دیدانگانی که با ما غریبه نیستند به وضوح می بینیم. موضوعی که قطعاً آثار وضعی نامطلوب و تبعات سوء فزاینده فردی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی آن  بیش از گذشته و حال به تک تک جامعه ما و حتی کسانی که در این فرایند سهم دارند با زخواهد گذشت که به طور کلی اگر در درجه اول مسئولان وشهروندان عمومی ونیز کسبه فهیم و بصیر و در درجه دوم مسئولان فرهنگی، اجرایی،امنیتی و اتحادیه های صنفی  متناسب با وظایف ذاتی خود برای اصلاح آن چاره گری نکنند باید منتظر ضرر و زیان های کلان تر و جبران ناپذیر تر بود که حل آن درآینده نا ممکن تر یا بسا دشوارتر خواهد بود. باز خاطر نشان می سازد، خداوند در آیه ای  که در صدر نوشتار زینت بخش گردید هدف از خلقت شب و روز را برای گوش های شنوا ودانایان تبیین کرده است لذا اگر گوش شنوا و چشم بینا و بصیرت داریم باید فرق شب و روز را باز شناسیم و از دست کاری و آشفتگی این دو خود داری کنیم. کسی نگوید چهاردیواری اختیاری، نخیر، در تمام دنیا شهریت و مدنیت حساب و کتاب دارد افراد جامعه به منظره سرنشینان یک کشتی هستند، هیچ کس حق ندارد چون عشقش کشیده به میل خود جایی را که نشسته سوراخ کند این جا همه با هم غرق می شوند ضمن این که تمکین از قانون بد بهتر و عقلانی تر از هرج و مرج و بی ضابطگی است . در اغلب کشور ها ساعات کار صنوف مشخص شده و تخطی از آن پیگرد دارد . بنابراین همه با عنایت به مصالح فردی و اجتماعی برای رفع عیبی که از آن سخن رفت باید آستین همت را بالا بزنند. حتی اگر غفلتاً این تذکارخداوند و مقربان الهی را در مورد مداقه قرار ندهیم باید بدانیم معضل جابه جایی فعالیت شب و روزاز منظره ها و حوزه های دیگر از جمله موارد ذیل نیز زیان بار است : در حوزه فردی : کار شناسان بر این باورند که شب بیداری های طولانی ، آشفتگی و اختلال در الگوی خواب ، احتمال خطراتی مانند سکته مغزی و حمله های قلبی را افزایش میدهد . پژوهشگران در یافته اند که بین کمبود  خواب و بروز اختلالات قلبی_ عروقی، سکته مغزی و حمله قلبی منجر به مرگ زودرس ارتباط مستقیمی وجود دارد. بسیاری از پزشکان متخصص اظهار می دارند که اگر انسان در هنگام شب کم تر از ۶ ساعت بخوابند و خوابش با اختلال مواجه شود ، ۴۸ در صد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا و مرگ ناشی از امراض قلبی و ۱۵ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سکته مغزی هستند. آنان هشدار می دهند : کسانی که هنگام شب دیر می خوابند و صبح نیز باید زود از خواب بیدار شوند گویا زیر ستون های حیات و سلامتی خویش بمب ساعتی کار گذاشته اند . در حوزه اقتصادی: دراین حوزه بحث مفصل و مستوفایی طلب می کند اما اگر همه فاکتور ها ی اقتصادی را نادیده بگیریم این نکته واضح را نمی شود کتمان کرد که فعالیت شبانه موجب اتلاف و هدر رفت حامل های انرژی خصوصاً برق و گاز خواهد شد . در حوزه اجتماعی و هرهنگی : انتقال کارهای روزانه به شب نظامات اجتماعی و فرهنگی را به هم می ریزد و آسیب های ویرانگر و تهدید کننده آن ملموس تر مشهود تراز سایر حوزه ها ست. انتهای پیام/م

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =