۵ کشورآسیایی، مقصد ۷۴ درصدی از ارزش صادرات کالا!/ غیبت کالاهای ایرانی در بازارهای سراسر دنیا

با نگاهی به آﻣﺎر ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟﻲ ﻧﺨﺴﺖ ﻃﻲ ﺷﺶ ﻣﺎﻫﻪ امسال که توسط گمرک کشورمان منتشر شده کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان در مجموع سهمی بیش از ۷۴٫۳۲ درصدی از ارزش صادرات کالا کشورمان را به خود اختصاص داده اند و این یعنی سایر بازارهای هدف سراسر دنیا از وجود کالاهای تولید ایران خالی مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی تهران نیوز، موضوع صادرات کالا همواره یکی از چالش های اساسی در بین دولتمردان اقتصادی مطرح بوده است. عموما دولتها سعی می کنند در رابطه با صادرات کالاهای تولید داخلی و بومی به سایر کشورهای دنیا بیشترین بهره را ببرند زیرا موجب ورود ارز به کشور، افزایش تولید، اشتغالزایی و غیره می شود. در رابطه با صادرات کالا یکی از اصول مهم ارسال کالا به بازارهای هدف مختلف در سراسر دنیا است تا اگر مشکلی در هر کدام از مقصدها بوجود آمد ضربه خاصی به میزان صادرات کشورها وارد نشود. اما باید توجه داشت که این اصل در سال جاری بدرستی رعایت نشده است زیرا بر اساس آﻣﺎر ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟﻲ ﻧﺨﺴﺖ ﻃﻲ ﺷﺶ ﻣﺎﻫﻪ امسال که توسط گمرک کشورمان منتشر شده، بیشترین میزان صادرات کشورمان به مقصد پنج کشور حوزه آسیا بوده که ۳ کشور از این جدول در نزدیک تر حالت ممکن و در همسایگی کشورمان قرار دارند؛ البته صادرات به کشورهای همسایه قابل تامل و اقدامی مناسب است اما بر اساس جدول منتشر شده این پنج کشور سهمی بیش از ۷۴٫۳۲ درصدی از ارزش صادرات کالا کشورمان را به خود اختصاص داده اند واین یعنی سایر کشور ها و بازارهای هدف سراسر دنیا از وجود کالاهای تولید ایران خالی مانده است. بر اساس آﻣﺎر ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟﻲ ﻧﺨﺴﺖ ﻃﻲ ﺷﺶ ﻣﺎﻫﻪ امسال که توسط گمرک کشورمان منتشر شده کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان در مجموع حدود ۷۸٫۰۲ درصد از وزن کالاهای صادراتی کشورمان را به خود اختصاص داده اند. باید منتظر ماند و دید که آیا این جدول در دوران پسا تحریم می تواند دستخوش تغییر شود و کالاهای ایرانی در بازارهای سراسر دنیا مشاهده شوند. انتهای پیام/*

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =