کد خبر 661540
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
مردم و نخبگان، موانع تحقق اقتصاد مقاومتی‌اند

یکی از پژوهشگران و نویسندگان کشور گفت: عدم همراهی مردم و جامعه نخبگی کشور با اقتصاد مقاومتی، به مانعی برای تحقق حداکثری این سیاست‌ها تبدیل شده است.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز - سرویس اقتصادی: تمدن‌شناسان معتقدند تمدن بر سه پایه علم، اقتصاد و فرهنگ بنا نهاده شده و رشد و پیشرفت در این عرصه‌ها در حکم موتور محرکی برای توسعه کشورها به شمار می‌رود.

رهبر فرزانه انقلاب با درایت و هوشمندی و از طریق نامگذاری برای سال‌ها در قالب شعار سال کوشیده‌اند مردم و مسوولان را به این موضوعات مهم توجه داده و بستر را برای ریل‌گذاری و حرکت جامعه فراهم کنند.

نامگذاری‌هایی که شاید در سال‌های نخست به ظاهر ساده و نه چنان هدفمند می‌آمدند، اما در پس هر کدام از آن‌ها اهدافی دنبال می‌شد.

مقام معظم رهبری با نامگذاری‌های هدفمندی با محتوای مسائل و رشد علمی زمینه را برای رشد و ارتقاء علمی کشور فراهم کردند و اینگونه شد که ایران به رتبه نخست علمی منطقه و شانزدهم دنیا دست یافت.

اکنون قریب به ۱۰ سال از نامگذاری مضامین و شعارهای سال با موضوع مسائل اقتصادی و البته توجه به تقویت تولید ملی‌گذرد، در این سال‌ها اگرچه توفیقاتی به دست آمده اما نامگذاری شعار سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید پشتیانی‌ها مانع‌زدایی موید این مهم است که همچنان تا رسیده به نقطه عالی اهداف ترسیم شده بسیار فاصله داریم.

عدم همراهی مطلوب مردم و جامعه نخبه کشور با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اهمال و کم‌کاری در تحقق کامل شعار سال‌ها موجب شده تاکنون در حوزه اقتصادی به آن چیزی که مطلوب و منظور نظر رهبری باشد، نرسیم.

با حجت‌الاسلام علی خاک‌رنگین از پژوهشگران و نویسندگان کشورمان درباره ماهیت شعارهای سال و چرایی عدم تحقق آن‌ها به بحث و تبادل نظر پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تهران نیوز: هدف اصلی رهبر انقلاب از نامگذاری سال‌ها چیست؟

خاک‌رنگین: نامگذاری شعارهای سال به معنای ترسیم خط مشی عمومی از سوی رهبر انقلاب است، در تعریفی دیگر می‌توان از آن‌ها به عنوان پاسخ به یک مشکل نام برد.

در حقیقت معظم‌له در کنار نگاه دقیق و موشکافانه به مشکلات داخلی از یک سو و هدفگذاری‌های دشمن برای آسیب زدن به کشور، ریل‌گذاری و خط مشی اصلی حرکت را ترسیم کرده‌اند، همچنان که مهمترین وظیفه رهبری تعیین سیاست‌های کلی نظام است.

از این‌رو رهبر فرزانه با درک مشکلات و کانون‌های آسیب و البته ارائه نسخه شفابخش درمان آن‌ها،  با نامگذاری شعارهای سال می‌کوشند نه با سیاست حُکمی که با سیاست حِکمی، بینش و باور مردم را درباره موضوعات مبتلابه کشور رشد دهند.

تهران نیوز: در بررسی نامگذاری شعارهای سال به چه چیزی می‌رسیم؟

خاک‌رنگین: نامگذاری شعارهای سال از سوی رهبر فرزانه انقلاب رسما از سال ۷۸ آغاز شده و در دهه نخست نامگذاری با عناوینی همچون امام خمینی (ره)، امام علی علیه‌السلام، اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی، عزت و اقتدار حسینی، خدمتگذاری، پاسخگویی، همبستگی ملی و مشارکت عمومی و پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله وسلم به ظاهر پراکنده می‌آمد.

اما به‌دنبال آن معظم‌له مضامین شعارها را به سمت مسائل علمی و سپس اقتصادی سوق دادند، به این ترتیب در فاصله سال‌های ۷۹ تا ۸۹ طرح مسئله و گفتمان علم در کشور به ویژه دانشجویان و نخبگان علمی، زمینه‌ساز تحولات شگرفی در عرصه‌ علم و دانش کشور شد.

این‌گونه بود که رتبه منطقه‌ای و جهانی علمی ایران در فاصله سال‌های ۷۹ تا ۸۴ از جایگاه پنجم منطقه‌ای و ۵۴ جهانی به رتبه نخست منطقه‌ای و شانزدهم جهانی تبدیل شد و ایران گام‌های فراخ و بسیار تاثیرگذاری را در این حوزه برداشت.

به عبارت بهتر با حاکمیت گفتمان علم از سوی رهبر انقلاب سردمدار حرکت علمی در کشور، ایران با موفقیت از بسیاری موانع عبور کرده و به موفقیت‌های بسیار چشمگیر و درخشانی در این عرصه دست یافت.

تهران نیوز: شروع نامگذاری‌ها با مضمون اقتصادی از کی و با چه هدفی آغاز شد؟

خاک‌رنگین: از سال ۸۷ نامگذاری‌ شعارهای سال‌ با عناوینی مانند حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی به سمت و سوی خاصی هدایت شد.

 همچنان که در ادامه عناوینی مانند حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریت جهادی، دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید و در ۱۴۰۰ "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" به خوبی موید این مهم است

به این ترتیب همانطور که می‌بینیم طی۱۰سال گذشته محتوای عناوین شعار سال حول دو محور کلی مسائل اقتصادی و تولیدی با تکیه بر تولید داخلی متمرکز شده ‌است.

در گام دوم معظم‌له با طرح مباحث اقتصادی به عنوان شعار سال همگان به آسیب‌ها و کاستی‌های این حوزه توجه داده و با تاکید بر توجه به تولید ملی به عنوان راه‌حل برون رفت از مشکلات اقتصادی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با ماهیت درون‌زا و برون‌گرا بودن را تشریح و تبیین کردند.

انتخاب شعارهای سال با این محتوا و عناوین با هدف تاکید بر حرکت به سمت اقتصاد پایدار در کشور است و البته لازمه تحقق این مهم محور قرار گرفتن تولید داخلی است.

نباید فراموش کرد که تولید زیربنا و موتور محرک مسائل اقتصادی است و تقویت تولید علاوه بر قطع زنجیره تورم و مشکلات نقدینگی، اشتغال را رونق می‌بخشد.

تهران نیوز: با این وجود چرا هنوز به اهداف ترسیم شده در متن شعارهای اقتصادی دست نیافته‌ایم؟

خاک‌رنگین: متاسفانه با وجود تلاش مقام معظم رهبری برای توجه دادن مردم و مسوولان مسائل اقتصادی، این گفتمان همچنان به موفقیت کامل نرسیده است.

به عبارت بهتر در حالی رهبر انقلاب مفهوم و ادبیات اقتصاد مقاومتی را در نامگذاری سال‌ها رشد و نظریه اقتصاد مقاومتی را مبتنی بر تولید و حرکت درونی بسط داده‌اند که به دلیل عدم همراهی مردم و جامعه نخبگانی، کشور هنوز به فهم درستی از اقتصاد مقاومتی نرسیده است.

در شرایطی که مسیر با انتخاب عناوین سال مشخص شده و تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راه را برای حرکت هموار ساخته، اما باید دید چرا موفق نمی‌شویم.

تهران نیوز: در بیان چرایی عدم موفقیت چه عواملی را دخیل می‌دانید؟

خاک‌رنگین: در بیان چرایی عدم موفقیت ضروری است به دو نکته و دلیل اصلی اشاره کنیم، نخست اقشار و عامه مردم و دوم نخبگان کشوری شامل دولت و مجلس، صدا و سیما، حوزه و دانشگاه.

عدم همراهی جریان نخبگی کشور با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از جمله جریان دانشگاهی و حوزوی موجب شده اهداف ترسیم شده در بطن این سیاست‌ها آنگونه که در طول یک دهه مورد انتظار رهبری بوده، محقق نشود.

مادامی که زمینه‌سازی برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی از طریق ادبیات‌سازی، واژه‌سازی، معناسازی و گفتمان‌سازی اتفاق نیفتاده و خوراک فکری صحیح مورد نیاز برای استفاده جامعه تهیه نشده است، چطور می‌توان به همراهی مردم امیدوار بود.

از این گذشته متاسفانه در حالی دولت اهتمام و عزمی برای اجرای این سیاست‌ها نداشته و آن‌ها را شعار و نوشته محدود کرده که مجلس شورای اسلامی نیز دغدغه‌ای نسبت به اجرایی کردن‌شان ندارد.

بنابر آنچه که گفته شد، در حالی بندهای ۲۴گانه بیانیه گام دوم به تفصیل به طرح مسائلی مانند تولید، فساد اقتصادی، وظایف دولت، مدیریت جهادی، گفتمان‌سازی و آموزش پرداخته از جمله آنکه در بند ۲۱ بر گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی از طریق رسانه‌ها تاکید دارد که متاسفانه در مقابل صدا و سیما به تبلیغ کالاهای خارجی روی آورده است.

اینگونه است که معتقدم نتوانسته‌ایم همراهی مردم را در حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی رقم بزنیم، در بیان گواه این ادعا همین بس که مردم حتی با بسیاری از کالاهای ایرانی تولید داخل ناآشنا بوده و آن‌ها را نمی‌شناسند.

در شرایطی که نظام آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای کشور در جامعه فرهنگسازی و گفتمان‌سازی نکرده است، مردم به جای سرمایه‌گذاری اقتصادی و ایفای نقش در جهت قوت بخشیدن به تولید داخلی پول‌های خود را صرف خرید طلا و ارز و نگهداری آن‌ها می‌کنند.  

بنابراین عدم همراهی نخبگان و مردم مانع تحقق کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومت شده، البته معنایش این نیست که به طور کامل شکست خورده‌ایم بلکه در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم.

تهران نیوز: خیلی‌ها معتقدند دولت در مقام عمل همراهی حداقلی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته، نظرتان در این باره چیست؟

خاک‌رنگین: معتقدم دولت در وهله اول باید نگاه غیرعلمی، جاهلانه و متعصبانه خود نسبت به جریان انقلابی و حزب‌اللهی را تغییر دهد.

همچنین در حالی اقتصاددانان طرفدار دولت در نامه‌ای خواستار مبارزه با فساد، توانمندسازی نیروهای کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد و نه آزاد کردن و ولنگاری قیمت‌ها شده بودند که در عمل به این موضوعات ترتیب اثری داده نشد.

دولت اگر به جای آنکه همه توجه خود را به صادرات به کشورهای اروپایی کرده معطوف کند، نیم نگاهی به بازار بزرگ جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری اطراف ایران می‌کرد می‌توانست گام‌های بزرگی در عرصه اقتصادی بردارد.

در حالی رهبر معظم انقلاب تاکید دارند به جای واردات کالاهای لوکس، تکنولوژی و فناوری برای کمک به تولید وارد شود که دولت همه توان خود را متوجه مذاکرات برجامی کرده و از بسیاری ظرفیت‌ها غافل ماند.

به طور مثال در جریان مذاکرات و سفرهای خارجی مسوولان و سیساستمداران، هیچ کارشناس اقتصادی آن‌ها را همراهی نمی‌کند تا بستری برای افزایش مراودات اقتصادی ایران با دیگر کشورها شود.

با این تفاسیر در حالی رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد دادند قرارگاه و شورای اقتصاد تشکیل شده و از سویی فرمان ۸ ماده‌ای مبارزه با فساد و حمایت از کالای ملی را صادر کردند، اما عدم همراهی دولت مانع تحقق بسیاری از اهداف و سیاست‌گذاری‌ها می‌شود.

انتهای پیام/*          

کد خبر 661540

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =