کد خبر 671315
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
کنترل وزن بهترین راهکار پیشگیری از چربی خون

شهاب اولیایی رژیم شناس و مشاور تغذیه گفت: زمانی که چربی خون روند افزایشی پیدا می‌کند، باعث می‌شود عروق در مرحله اول سخت شوند و همچنین جمع شدن چربی‌ها به همراه پلاکت و سایر اجزای خون در نقطه‌ای از رگ صورت بگیرد.

 به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، شهاب اولیایی رژیم شناس و مشاور تغذیه گفت: زمانی که چربی خون روند افزایشی پیدا می‌کند، باعث می‌شود عروق در مرحله اول سخت شوند و همچنین جمع شدن چربی‌ها به همراه پلاکت و سایر اجزای خون در نقطه‌ای از رگ صورت بگیرد. این تجمع در مناطق حساس باعث می‌شود جریان خون در قسمتی از رگ متوقف شود که در نهایت سکته قلبی یا مغزی را در پی خواهد داشت.

او در ادامه افزود: چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل موثر روی چربی خون است؛ بنابراین افرادی که اضافه وزن دارند؛ در معرض ابتلا به چربی‌های خون قرار می‌گیرند. البته باید به این نکته توجه داشت که چربی خون در بسیاری از افراد لاغر به دلیل عوامل ارثی و ژنتیکی وجود دارد. افرادی که ارثی و به دلیل ژنتیک چربی خون بالایی دارند؛ ضمن رعایت اصول تغذیه باید از داروهای مورد نیاز زیر نظر پزشک استفاده کنند.

این مشاور تغذیه بیان کرد: افراد چاق در صورتی که بتوانند وزن خود را کاهش دهند، فاکتورهای چربی خون آن‌ها بدون تردید به سمت سطح نرمال حرکت می‌کند. در واقع اگر فردی بتواند ۱۰ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهد؛ با آزمایش مجدد متوجه کاهش سطح چربی خون خواهد شد.

اولیایی گفت: باید به این نکته توجه داشت که توصیه ما حذف کامل چربی‌ها نیست؛ اما باید مصرف آن هابه خصوص روغن‌های جامد و حیوانی محدود شود. بهتر است روغن زیتون، کلزا و کنجد را مورد استفاده قرار دهید. سعی کنید غذاها را به صورت سرخ کرده مصرف نکنید؛ در واقع غذاهای سرخ کرده حاوی روغن‌های زیادی هستند که در مرحله اول باعث افزایش چربی خون می‌شوند و برخی از آن‌ها حاوی مواد سرطان زا هستند؛ بنابراین بهتر است غذاها به صورت بخارپز، آب پز و کبابی استفاده شوند.

او در ادامه بیان کرد: توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز را تا حدودی کاهش دهید و گوشت ماهی و طیور را جایگزین آن کنید. به این نکته توجه داشته باشید برای تامین پروتئین ها؛ هم از نوع حیوانی و هم گیاهی مانند حبوبات استفاده کنید. توصیه می‌شود نسبت به مصرف اسیدهای چرب مفید مثل امگا ۳ توجه داشته باشید؛ چرا که بسیار مفید است و از منابع آن می‌توان به گوشت ماهی و گردو اشاره کرد. برخی غذاها مانند دل و جگر، مغز، کله پاچه، زرده تخم مرغ، فست فودها، لبنیات پرچرب، قند و شکر، مربا، چیپس و سیب زمینی سرخ شده و انواع شیرینی جات خشک وتر چربی و کلسترول خون بالا دارند؛ بنابراین سعی کنید تا حد امکان مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

اولیایی گفت: برخی افراد با تصور مفید بودن آجیل، خشکبار و مغزها؛ در مصرف این موارد زیاده روی می‌کنند؛ در حالی که مصرف بی رویه می‌تواند منجر به افزایش وزن بدن شود. توصیه می‌شود مصرف نمک، استعمال دخانیات و استرس و فشارهای روانی را تا حد امکان کاهش دهید.

اولیایی در پایان تصریح کرد: توصیه می‌شود چربی و کلسترول خون خود را به صورت دوره‌ای و منظم بررسی و از میوه و به خصوص سبزیجات استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که داشتن فعالیت روزانه حداقل به مدت ۳۰ دقیقه برای کنترل و کاهش چربی خون بسیار حائز اهمیت است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر 671315

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =