کد خبر 736972
۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
پله برقی های مترو خاموش هستند؟

۱۱۱۸ پله برقی در تهران فعال است و در برخی از روزها شاهد خرابی برخی از پله برقی ها هستیم. مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو می گوید: درصد خرابی پله برقی ها بسیار ناچیز است اما راضی نیستیم حتی یک پله برقی هم از سرویس دهی خارج شود.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، اخباری مبنی بر خرابی پله برقی های مترو منتشر شد. برخی می گفتند که در برخی از ساعات روز خرابی پله برقی ها مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

۱۰ پله برقی روز گذشته از مدار خارج شده بود و الباقی پله برقی ها فعال بودند

مهدی شایسته مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در این باره به خبرنگار فارس گفت: ۱۱۱۸ پله برقی در ناوگان متروی تهران و خط ۵ که پایتخت را به کلان شهر کرج متصل میکند، داریم و در خصوص عملکرد این پله برقی ها توسط ناظران به صورت روزانه گزارش می گیریم که کدام پله برقی ها در کدام ایستگاه دچار نقص فنی شده است‌.

پله برقی های مترو خاموش هستند؟

وی ادامه داد: برخی از پله برقی ها نیازمند قطعه جدید و برخی هم نیازمند اورهال و بهسازی هستند. بر اساس آخرین وضعیت از میزان خرابی ها، روز گذشته ۱۰ پله برقی از در طول روز از مدار خارج شده بود و الباقی پله برقی ها فعال بودند.

به گفته شایسته، از این تعداد پله برقی خراب؛ ۶ پله برقی مشکل قطعه داشته و ۴ پله برقی هم در حال اورهال کامل هستند لذا عدد خرابی پله برقی ها نسبت به تعداد پله برقی های فعال بسیار ناچیز است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه بیان کرد: ما راضی نیستیم حتی یک پله برقی هم از سرویس دهی خارج شود اما در برخی مواقع لباس و یا وسایل مسافران به پله برقی گیر می کند و موقتا پله برقی متوقف می شود و بعد دوباره توسط کارکنان خدوم امور ایستگاهی فعال می شود.

وی تاکید کرد که خرابی پله برقی ها زیر ۱ درصد است ولی به دلیل اهمیت و تاکید شهردار محترم تهران، مسافران عزیز متروی پایتخت می توانند اگر هرگونه خرابی در این خصوص یا هر مسئله دیگر از جمله تهویه هوا و نامناسب بودن دمای برودت در داخل واگن ها یا روی سکوها با شماره ای ۱۸۸۸ یا ۱۳۷ تماس بگیرند و حتما عوامل عملیاتی مترو رسیدگی لازم را انجام خواهند داد.

آسانسور و پله برقی یکی از اصلی‌ترین الزامات مترو است

شهر تهران وضعیت مناسب‌سازی خوبی برای افراد کم‌توان و معلول ندارد و از طرفی سیستم حمل و نقل عمومی نقش حیاتی و مهمی در کیفیت زندگی این افراد ایفا می‌کند.

زهرا شمس‌احسان عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: شهر تهران وضعیت مناسب‌سازی خوبی برای افراد کم‌توان و معلول ندارد و از طرفی سیستم حمل و نقل عمومی نقش حیاتی و مهمی در کیفیت زندگی این افراد ایفا می‌کند و در این میان مترو یکی از بهترین گزینه‌ها است.

پله برقی های مترو خاموش هستند؟

وی ادامه داد: در طراحی، ساخت و بهره‌برداری ایستگاه‌های مترو باید به گونه‌ای عمل شود که نیاز این بخش جامعه دیده شود، آسانسور و پله برقی یکی از اصلی‌ترین الزامات مترو است.

وی افزود: این در حالی است که تعداد زیادی از ایستگاه‌ها فاقد آسانسور هستند و یا به علت نداشتن استانداردهای ایمنی تحویل شرکت بهره‌برداری مترو نشدند.

رفع معضل ترافیک محدود به شهرداری تهران نیست

ترافیک و آلودگی هوا دو معضل اساسی شهر تهران هستند و باید برای رفع این مشکل سیستم حمل ونقل عمومی توسعه یابد.

سوده نجفی عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: ترافیک تهران به یک معضل اجتماعی فرهنگی تبدیل شده و نیازمند یک جراحی است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر با تاکید بر اینکه معضل ترافیک تهران نیازمند حل بحران است،گفت: رفع این بحران صرفا محدود به شهرداری تهران نیست بلکه نیازمند مساعدت هیئت دولت، نمایندگان مجلس و ... است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید پیگیر فراهم کردن واگن‌های مترو و اتوبوس‌های جدید باشد چرا که دولت نیز در این خصوص وظایفی را به عهده دارد و باید به آن عمل کند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان نسبت به خرابی پله‌برقی‌های برخی ایستگاه‌های مترو شکایت دارند، گفت: این مشکل سختی‌هایی را برای گروه‌های خاص از جمله سالمندان و معلولان ایجاد کرده است که باید به آن رسیدگی شود.

کارشناسان سازمان ملی استاندارد براساس یک چک لیست نسبت به کنترل کیفیت آسانسورها اقدام می کنند

مسعود درستی مدیرعامل متروی تهران در این باره می گوید: کارشناسان سازمان ملی استاندارد براساس یک چک لیست نسبت به کنترل کیفیت آسانسورها اقدام می کنند که براساس آن حداکثر مسافتی که یک آسانسور باید توقف کند ۱۱.۵ متر است یعنی به عبارتی دیگر هر آسانسور به ازای ۱۱.۵ متر طی مسافت باید توقف کرده و درهایش باز شود.

چرا آسانسورهای مترو اجازه بهره برداری ندارند؟

وی با تاکید بر اینکه اجرای این بند برای مترویی که حداقل در عمق ۳۵ متری زمین قرار دارد، امکان پذیر نیست، افزود: عمق ایستگاه های مترو زیاد است و امکانپذیر نیست که هر ۱۱.۵ متر یک خروجی برای آسانسورها ایجاد کنیم؛ چراکه ایستگاه‌ها ساخته شدند و در زمان طراحی ایستگاه‌ها نیز توجهی به استانداردها نشده بود و یا هماهنگی با سازمان استاندارد نکردند. حالا ما ماندیم و آسانسورهایی که اجازه بهره برداری ندارند.

درستی با بیان اینکه آسانسورهای مترو تمام موارد استاندارد را پاس می کند اما به این بند که می‌رسد، می‌مانیم که چه کنیم:«در حال رایزنی با مسئولان سازمان استاندارد هستیم که بتوانیم یک راه حلی برای این پیدا کنیم که در عین ایمن بودن مردم بتوانند استفاده کنند.»

مشکلاتی در خصوص نصب آسانسورها مترو ایجاد شده است.تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران در مورد این مشکل می گوید: مشکل عدم نصب و تکمیل آسانسورها در ایستگاه‌های مترو مربوط به عدم اطلاعات لازم از سوی سازمان استاندارد است چراکه می‌بینیم قوانین مطرح شده از سوی سازمان استاندار مربوط به واحدهای مسکونی است. ما چگونه در عمق ۶۰ متری زیر زمین، هر ۱۱ متر یک خروجی ایجاد کنیم. این امکان پذیر نیست.

همچنین مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این مورد می گوید: تعدادی از آسانسورهای ما در ایستگاه‌ها ایجاد و به دلیل موضوع استاندارد تعطیل است. مذاکراتی با سازمان استاندارد انجام شده و به زودی استانداردهای جدید برای ایستگاه‌های مترو تدوین و اجرایی خواهد شد.

پله برقی های مترو خاموش هستند؟

بر اساس این گزارش، در برخی از ایستگاه های مترو شاهد خرابی پله برقی ها هستیم که البته مدیران شهری می گویند تعداد این پله برقی ها کم است و اگر شهروندان شاهد خرابی بودند حتما به ۱۸۸۸ اطلاع دهند. همچنین مشکلاتی در خصوص نصب آسانسورهای مترو ایجاد شده که مدیران در حال رفع مشکل هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر 736972

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =