معمای افزایش ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی/ عرصه رقابت‌پذیری لوازم آشپزخانه در داخل تنگ‌تر شد

بازار لوازم خانگی این روزها نسبتاً به ثبات رسیده، اما هنوز افزایش ۱۵ درصدی نرخ لوازم خانگی همانند یک معما باقی مانده و مردم منتظر پاسخ مسئولان هستند.

به گزارش شبکه خبری تهران‌نیوز، افزایش نابسامان قیمت لوازم خانگی طی ماه‌های گذشته در حالی اتفاق افتاده که این افزایش قیمت بدون اخذ مجوز از وزارت صمت بوده و ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت به کاهش تقاضا و عرضه منجر شده است.

این در حالی است که وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تلاش زیادی برای بازگشت قیمت‌های لوازم خانگی به وضعیت قبل دارند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است و محصولات لوازم خانگی با همان قیمت‌های جدید به بازار عرضه شده و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.


بیشتر بخوانید:

قطع دست دلالان آجیل با حضور بخش خصوصی و صادرات و ارزآوری


افزایش قیمت به‌خصوص در حوزه محصولات گرمایشی و سرمایشی افتاده، به طوری که در فصل زمستان قیمت پکیج‌ها و لوازم گرمایشی با افزایش نسبتاً زیاد قیمت مواجه بودند و این افزایش بدون حساب و کتاب قیمت‌ها ناشی از مدیریت و نظارت ضعیف بر بازار لوازم خانگی بوده است.

به گفته مسئولان مرتبط علاوه بر عرضه با کاهش تقاضا در بازار لوازم خانگی مواجه هستیم و بر عکس محصولات خارجی مرتبط با لوازم خانگی به راحتی وارد کشور می‌شود و دلالان نیز عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده‌اند و اغلب محصولاتی که وارد کشور می‌شوند قلابی و فاقد استانداردهای لازم است.

موضوع عجیب و تأسف‌آور اینکه بیش از ۹۰ درصد محصولات خارجی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و در انبارها می‌مانند و بعد از ۷ سال دیگر شرکت‌های این محصولات مانند سامسونگ و ال.جی هم ضمانت این محصولات را نخواهند کرد.

از سویی طی سال‌های اخیر ورود اجناس خارجی به کشور آسیب زیادی به تولیدکنندگان داخلی ازجمله لوازم خانگی وارد آورده و تولیدکنندگان داخلی را با ضرر زیادی مواجه کرده است.

خبرنگار شبکه خبری تهران‌نیوز در راستای بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی گفت‌وگویی را با اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان تهران و حسن حسنی سفیدآبی فراهانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) ترتیب داده است.

بیشترین واردات اجناس خارجی مربوط به لوازم خانگی است

پازوکی با بیان اینکه بیشترین واردات اجناس خارجی مربوط به لوازم خانگی است و اغلب این لوازم هم تقلبی هستند، اظهار کرد: در این راستا نظارت‌ها را تشدید کردیم تا از ورود این اجناس به کشور جلوگیری شود، هرچند در این زمینه با سازمان گمرک نیز تعامل داریم.

وی با بیان اینکه اجناس خارجی با ضمانت معتبر در بازار وجود ندارد و مردم باید مراقب سودجویان در این زمینه باشند، اضافه کرد: سلیقه برخی مردم برای خرید لوازم خارجی است، در حالی که لوازم داخلی با کیفیت بالا در بازار داریم که روی دست لوازم خارجی می‌زند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان تهران عنوان کرد: براساس تفاهم‌نامه صورت گرفته با سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز محصولات لوازم خانگی داخلی باید کد شناسایی داشته باشند، در غیر اینصورت با فروشندگان برخورد خواهد شد.

پازوکی در پاسخ به این سوال که آیا محصولات لوازم خانگی خارجی هم باید دارای کد شناسایی باشند؟ بیان کرد: بله. با این کار دیگر با واردات بی‌رویه لوازم خانگی تقلبی مواجه نخواهیم شد و لوازم خانگی وارد شده نیز دارای کد استاندارد خواهد بود.

وی درباره اینکه بیشترین گرایش مردم به لوازم خارجی است یا داخلی؟ چنین توضیح داد: مردم بیشتر به لوازم خانگی تولید داخلی گرایش دارند، به طوری که تولیدکنندگان داخلی همه‌ساله تولید این لوازم را افزایش می‌دهند، اما متأسفانه طی ماه‌های گذشته قیمت لوازم خانگی با افزایش ۱۵ درصدی مواجه بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان تهران درباره اینکه وجود سودجویان و دلالان را در افزایش قیمت لوازم خانگی چقدر دخیل می‌دانید؟ تشریح کرد: قطعاً احتکار و حضور سودجویان در بازار در افزایش قیمت لوازم خانگی موثر بوده، اما کاهش عرضه هم در این زمینه بازار را با اخلال روبرو کرده است.

پازوکی با بیان اینکه دولت اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۹ میلیون قیمت لوازم خانگی تولید خواهد کرد، ادامه داد: با افزایش عرضه قطعاً قیمت محصولات لوازم خانگی نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی درباره اینکه آیا در زمینه صادرات لوازم خانگی استان تهران پیشگام بوده و چه کشورهایی مشتریان لوازم خانگی ایران هستند؟ چنین پاسخ داد: ازبکستان، امارات، عراق، سوریه، تاجیکستان، افغانستان و ... هدف صادرات ما محسوب می‌شوند، البته استان تهران سهم عمده‌ای در صادرات محصولات لوازم خانگی دارد و علاوه بر اینکه لوازم خانگی سهم ۹ درصدی در صادرات بخش صنعت را دارد، استان تهران نیز بیش از ۱۰ درصد سهم در صادرات این محصولات را دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان تهران با اعلام اینکه کولر آبی صادرنشین صادرات لوازم خانگی محسوب می‌شود، توضیح داد: اکنون بیش از ۶۰۰ صنف فعال لوازم خانگی در کشور داریم که بیش از ۲۰۰ شرکت در استان تهران فعالیت می‌کنند.

پازوکی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار «تهران‌نیوز» با بیان اینکه باید فضای رقابتی را در داخل پررنگ‌تر کنیم، افزود: در اینصورت شاهد جولان سودجویان و ورود قاچاق لوازم خانگی به کشور نخواهیم بود.

مواد اولیه به دلار دست تولیدکننده می‌رسد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) استان تهران هم با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی آشپزخانه ثابت است و در آستانه عید نوروز تغییر نمی‌کند، گفت: خوشبختانه مواد اولیه تولید لوازم خانگی آشپزخانه در کشور به صورت انبوه وجود دارد و در نتیجه تولید داخلی لوازم آشپزخانه رضایت‌بخش است و بیشترین عرضه را در محصولات آشپزخانه داشته‌ایم.

حسنی سفیدآبی فراهانی در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان داخلی برای تهیه مواد اولیه چه اقدامات انجام داده‌اند؟ بیان کرد: متأسفانه عمده مشکل تولیدکنندگان لوازم آشپزخانه تهیه مواد اولیه است، اما با این وجود در داخل مواد اولیه را تولید می‌کنیم و تلاش داشتیم تکیه به مواد اولیه وارداتی نداشته باشیم و در این راستا موفقیت‌هایی نیز کسب کرده‌ایم.

وی درباره اینکه برای مقابله با مراکز غیرمجاز فروشندگان لوازم آشپزخانه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ عنوان کرد: در این راستا در تعامل با سازمان تعزیرات برخی از این مراکز شناسایی شده و تذکرات لازم را دریافت کرده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) استان تهران در پاسخ به سوال دیگر که آیا در صنف لوازم آشپزخانه صادراتی هم دارید؟ بیان کرد: بله. در این راستا صادرات ما بیشتر به کشورهای عراق و سوریه است و در سوی مقابل به‌دلیل تولید انبوه لوازم آشپزخانه در داخل وارداتی در این زمینه نداریم و بیشتر صادرات انجام می‌دهیم.

حسنی سفیدآبی فراهانی با بیان اینکه آیا تولید ایرانی در کشورهای منطقه تبدیل به برند شده است؟ خاطرنشان کرد: بله. به قدری رقابت در بازار لوازم آشپزخانه زیاد شده که بازار از این لوازم اشباع شده و بسیاری از شرکت‌های لوازم آشپزخانه در منطقه محصول خود را می‌فروشند و تبدیل به برند شده‌اند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل صنف لوازم آشپزخانه آن است که مواد اولیه به دلار به دست تولیدکننده می‌رسد، در حالی که تولیدکننده مواد اولیه را تبدیل به محصول کرده و در داخل می‌فروشد و حتی می‌تواند صادرات داشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) استان تهران درباره اینکه چند صنف لوازم آشپزخانه در استان تهران فعالیت می‌کنند؟ گفت: تعداد اعضای اتحادیه و اصناف لوازم آشپزخانه یک‌هزار و ۷۰۰ نفر هستند.

انتهای پیام/*

کد خبر 752533

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =