اشتغالزایی ۸ هزار نفری صنف حمل و نقل در استان تهران

صنف حمل و نقل کالای درون‌شهری استان تهران برای هشت هزار نفر شغل ایجاد کرده که با وجود فعالیت برخی در فضای مجازی، عدد قابل توجهی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران‌نیوز»، خانواده‌هایی که در فصل جابجایی مستأجران فعالیت داشته‌اند، قطعاً با شرکت‌های باربری تماس داشته‌اند تا اثاثیه خود را به خانه جدید منتقل کنند، اما در این بین شرکت‌هایی هستند که با وجود پروانه کسب اقدام به اخذ مبالغ اضافی از مستأجران می‌کنند، اما برخورد لازم با این سودجویان صورت نمی‌گیرد.

در حال حاضر دستمزد هر کارگر به ازای یک ساعت کار و حمل بار و اثاثیه به طبقه اول ۱۸۰ هزار تومان است، در حالی که برخی شرکت‌ها چندین برابر این مبلغ را از مستأجران اخذ می‌کنند، از سویی برخی شرکت‌ها فاقد فاکتور قیمت کامیون حمل بار، دستمزد کارگر و جمع مبلغ دریافتی از صاحب بار هستند و خانواده‌ها نیز توجهی به این مسئله نمی‌کنند.

مسئله دیگری که برخی صنوف حمل و نقل کالای درون شهری تهران را با معضل بزرگی مواجه کرده، فعالیت برخی کامیون‌داران و خاورداران در راستای حمل بار و اثاثیه است، به طوری که هیچ مالیاتی هم نمی‌پردازند و آزادانه بدون هیچ محدودیتی مشتریان خود را پیدا کرده و اقدام به حمل اثاثیه می‌کنند و اغلب با قیمت‌های بیشتر از نرخ‌های مصوب در اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران.

همچنین برخی خانواده‌ها به حمل و نقل بار و اثاثیه درون‌شهری اعتماد می‌کنند و وسایل خود را در اختیار آنان قرار می‌دهند و در موارد بسیاری بعد از اتمام بار متوجه می‌شوند که بخشی از اثاثیه گران‌قیمت سر جای خود نبوده و آن زمان دست‌شان به جایی بند نیست و کارگران هم چیزی را گردن نمی‌گیرند و این خانواده‌ها قادر نیستند ثابت کنند.

اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران در حال حاضر دارای ۳۶۰ صنف در استان و شهرستان‌های تهران است و به همین تعداد هم دارای صنوف فاقد پروانه کسب بوده که در نوع خود بسیار عجیب است! در هیچ اتحادیه‌ای یافت نمی‌کنیم که بیش از ۳۰۰ صنف بدون پروانه کسب باشد.

خبرنگار پایگاه خبری «تهران‌نیوز» در راستای بررسی موضوعات مرتبط با صنف حمل و نقل کالای درون شهری تهران و مسائل این صنوف گفتگویی را با حسین زندی رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران ترتیب داده است.

مقابله جدی اتحادیه حمل و نقل کالای درون‌شهری با باربری‌های غیرمجاز

زندی با بیان اینکه اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران دارای ۳۶۰ صنف است که هرکدام دارای پروانه کسب هستند، اظهار کرد: معادل همین تعداد (۳۶۰) بدون پروانه کسب در حال فعالیت هستند، همچنین دارای پنج رسته کامیون، وانت، نیسان، خاور و تریلی است.

وی با تشریح مشکلات صنف حمل و نقل کالای درون شهری تهران عنوان کرد: باربری‌های غیرمجاز بزرگ‌ترین مشکل این صنف به شمار می‌رود، به طوری که این افراد در فضای مجازی اقدام به تبلیغ فعالیت‌شان می‌کنند و بازار صنف ما را هم کساد کرده‌اند، در این راستا به تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذیربط اطلاع دادیم که جلوی تخلفات فضای مجازی و باربری‌های فاقد پروانه کسب را بگیرند.

رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران در ادامه توضیح داد: باربری‌های غیرمجاز فعال در فضای مجازی مشکلات عدیده‌ای برای ما درست کرده‌اند و این مسائل را با مسئولان قوه قضائیه و اداره اماکن در میان گذاشتیم، اما تاکنون بی‌پاسخ مانده و بابری‌های غیرمجاز در حق مردم اجحاف زیادی می‌کنند.

زندی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تهران‌نیوز با بیان اینکه شهرداری تهران تنها بر عملکرد اعضای حمل و نقل درون شهری تهران نظارت دارد، ادامه داد: براساس ماده ۲ قانون شهرداری تنها حق نظارت دارند و در صورتی که تخلفی از سوی اعضای این صنف صورت گرفت آن را به اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران اعلام می‌کنند و اتحادیه هم اعمال قانون می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر شهرداری تهران به اعضای صنف حمل و نقل کالای درون شهری تهران پروانه بهره‌برداری اعطا می‌کند که منجر به موازی‌کاری میان اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران و شهرداری تهران شده است.

رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران درباره اینکه معضل اصلی صنف شما فعالیت ۳۶۰ باربر بدون پروانه کسب است، در راستای ساماندهی این صنوف چه اقداماتی انجام داده‌اید یا در دست اقدام دارید؟ چنین توضیح داد: برای افرادی که درصدد اخذ پروانه کسب برای فعالیت هستند تسهیلاتی را درنظر گرفته‌ایم و برای این قشر دعوت‌نامه هم ارسال کرده‌ایم و تسهیلات هم شامل وام بوده و زمان اعطای پروانه کسب هم حداکثر ۲۰ روز کاری است.

زندی تصریح کرد: برخی افراد قصد اخذ پروانه کسب ندارند، چراکه نمی‌خواهند مالیات بپردازند و با این افراد کاری نداریم و از طریق اداره اماکن دستور پلمب اینگونه شرکت‌های غیرمجاز را گرفتیم و خواهیم گرفت، امیدواریم در این زمینه شهرداری تهران همکاری لازم را با ما داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر که هزینه دستمزد کارگر برای حمل بار و اثاثیه به ازای هر یک ساعت چقدر است؟ گفت: دستمزد کارگران به ازای یک ساعت کار و حمل اثاثیه به طبقه اول و منفی یک، ۱۸۰ هزار تومان است و شرکت‌هایی که بالای این مبلغ را طلب کنند قطعاً برخورد می‌کنیم و. کارگران هم به صورت فصلی از قوچان، مشهد، سبزوار و سایر شهرها به تهران می‌آیند که در میان آنها کارگران افغانستانی هم دیده می‌شوند.

اخذ وجه اضافی از سوی برخی باربرهای دارای پروانه کسب

رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران مطرح کرد: تقریباً هر شرکت باربری دارای پنج کارگر است که هرکدام به‌خصوص در ایام سه ماه تابستان یا نزدیک عید نوروز فعالیت‌شان بیشتر هم می‌شود و خودروها هم براساس مصوبه این اتحادیه سه ساعت مکلف به فعالیت هستند و بیشتر از آن اگر طول کشید می‌توانند دستمزد اضافه دریافت کنند، البته اگر صاحب بار مقصر باشد و اثاثیه اضافه‌تر از قرار اولیه داشته باشد.

زندی متذکر شد: ممکن است برخی باربرها و دفاتر اقدام به اخذ وجه اضافه از صاحب بار کنند و مدیر شرکت باربری مسئول اتفقات احتمالی است، یعنی باید در صورت وارد آوردن خسارت به اثاثیه صاحب بار آن را جبران کنند و شورای حل اختلاف اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران برای همین موضوع تعبیه شده و خسارت‌دیدگان می‌توانند با مراجعه به اتحادیه در مدت یک هفته تا ۱۰ روز خسارت‌ها برآورد می‌شوند و شرکت‌های باربری دارای پروانه کسب موظفند خسارت را پرداخت کنند.

وی تشریح کرد: البته برخی اثاثیه صاحبان بار مانند یخچال فریزر ساید بای ساید، کتابخانه و شیشه‌های بزرگ یا بسیار بزرگ استثنا هستند و خارج از مصوبه اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران مبالغ جداگانه باید توسط صاحبان بار پرداخت شود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری تهران درباره اینکه سهم صنف شما از اشتغالزایی در استان تهران چقدر است؟ گفت: این اتحادیه دارای ۳۶۰ باربری مجاز و همین تعداد غیرمجاز است که حداقل ۱۰ و حداکثر دارای ۲۰۰ دستگاه خودرو هستند، اگر میانگین بگیریم از ۳۶۰ بابری هر کدام دارای ۳۰ دستگاه خودرو هستند که در استان و شهرستان‌های تهران عدد قابل توجهی است.

زندی افزود: در حال حاضر صنوف ما دارای یک‌هزار و ۳۰۰ خودرو هستند که هرکدام دارای سه نفر هستند که اشتغالزایی ایجاد کرده‌اند، این جدا از صنوفی است که فاقد پروانه کسب هستند که در زمان‌هایب جابه‌جایی این به هفت برابر هم می‌رسد، اما در روزها و ماه‌های معمولی تقریباً به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسند و در فصل جابه‌جایی این عدد به ۶ هزار نفر خواهند رسید.

وی تصریح کرد: صنف حمل و نقل کالای درون شهری تهران در فصول خاص به‌طور مستقیم هشت هزار نفر شغل ایجاد می‌کند که همگی از استان و شهرستان‌های تهران بوده و این فارغ از کارگرانی است که اتباع کشورهای خارجی هستند، البته هشدار دادیم که اعضای صنف حمل و نقل کالای درون شهری تهران از اتباع کشورهای خارجی کمتر استفاده کنند.

انتهای خبر/*

کد خبر 761561

برچسب‌ها

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =