کد خبر 761687
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
تتلو؛ نماد یک «ابتذال آنلاین»

تتلو را می توان نماد یک «ابتذال آنلاین» دانست، او برای دیده شدن دست به هرکاری می‌زد، فرومایه‌ترین اقدامات را انجام می‌داد تا هرچه بیشتر دیده شود و هیچ خط فکری مشخصی نداشت. یک جریان و پدیده جدی، خطرناک و تأثیرگذار.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی «تهران‌نیوز»، فاطمه واسعی، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: تقلید و پیروی از افراد صاحب‌نام یک موضوع است و اطاعت محض و کورکورانه از آنان موضعی حادتر، پیچیده تر و عجیب‌تر.

معضلی که امروزه نیز با عنوان صنعت هواداری با آن مواجهیم، کسانی که در اجتماع به واسطه هنر یا ورزش به شهرت رسیده و می‌توانند مرکز توجهات عوام باشند، در طول تاریخ نیز جماعت‌هایی مشاهده شده‌اند که مسخ رهبران خود بوده‌ و بدون کوچک‌ترین تفکری از آنان فرمان‌بُرداری می‌کرده‌اند، حتی برای مرگ و زندگی.

طرفداران تتلو که اکثرأ نوجوان و جوان هستند، با چشم‌های بسته تبدیل به هوادارن او شده‌اند، به راحتی از عکس‌العمل والدین خود در حین شنیدن بخش‌های رکیک ترانه‌های او فیلم می‌گیرند و با خنده در فضای مجازی نشر می‌دهند، یا از ترانه‌های او که در آن‌ها از الفاظ زننده‌ای استفاده می‌شود، دابسمش می‌سازند.

«امیرحسین مقصودلو» ملقب به تتلو با خواندن ترانه‌هایی متفاوت معروف شد، او پس از مهاجرت به ترکیه، فحاشی و ناسزاگویی، استفاده از الفاظ رکیک، پرداختن به مسائل جنسی، موضوعات غیراخلاقی و … را از محورهای شهرت خود قرار داده بود و این ابتذال بیش از اینکه در هنر و موسیقی خود را نشان دهد در جامعه خود را بروز داد.

تتلو توانست ابتذال و جمعیت ابتذال‌گرا را به خود جذب کند، در واقع تلاش داشت افکار و شخصیت بخش مهمی از نوجوانان و جوانان را با ابتذال و محتوای غیراخلاقی شکل دهد.

تتلو در این راه چند ابزار مهم و کاربردی در اختیار داشت، چارچوب‌شکنی که عمومأ مورد علاقه جوامع بشری امروز است و قدرترین ابزارش رسانه مجازی، وی در رفتار و گفتار حالت متعادلی نداشت و محتوای اکثر مطالبی که در فضای مجازی به اشتراک می‌گذاشت بسیار زننده، زشت و حاوی الفاظ رکیک بود!

جالب است بدانید، تتلو در یکی از محتواهای به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم اینستاگرام از هوادارانش خواسته بود زیر یک پست ده میلیون کامنت بگذارند و عجیب آن که این اتفاق رخ داد!

وی در سال ۱۳۹۹ در چند استوری نوشت که قصد دارد «حرم‌سرای سلطان» راه‌اندازی کند و از دختران ۱۵ تا ۲۰ ساله خواست که به حرم‌سرای او بروند، جنسیت زن را تحقیر می‌کرد و از توهین به زنان ابایی نداشت.

تتلو که پس از بسته شدن چندباره صفحه‌اش توسط اینستاگرام، دوباره فالوورهای بسیاری برای خود جمع کرد، گفتگوهای زنده او در اینستاگرام با افراد مختلف و به اصطلاح شاخ‌های اینستاگرامی از جمله ساشا سبحانی و ندا یاسی، رکوردهایی عجیب و قابل تأملی بر جای گذاشته است.

بر اساس شواهد گفتگوی تتلو با ساشا سبحانی حدود ۲۰۰ هزار بیننده داشت و گفتگویش با ندا یاسی، با بیش از نیم میلیون مخاطب توانست رکورد دریک (رپر کانادایی) را شکسته و از کریستن رونالدو (فوتبالیست مطرح پرتغالی) با بیش از چهارصد هزار بیننده در لایو هم عبور کند!

درباره این رکورد باید این موضوع را هم در نظر گرفت که کریستین رونالدو شخصیت مطرحی است که از سراسر جهان مخاطب دارد اما مخاطبان تتلو فقط (یا اکثرا) ایرانی هستند! و نکته مهم دیگر آنکه محتوای اکثر این لایوها مثل روند همیشه تتلو، سرشار از مطالب زننده، سخفیف و جنسی بوده و ابتذال در آن‌ها موج می‌زد.

مقصودلو از سال ۱۴۰۰ موج جدیدی از اقدامات سخیف خود را به نمایش گذاشت، او شروع به خالکوبی‌های وحشتناک در بدن و صورت خود کرد، عقاید و باورهای عجیب و دور از ذهنی از خود نشان می‌داد و حتی هنگام حضور در بین هوادارنش از آن‌ها می‌خواست جلوی او سجده کنند.

تتلو برای دیده شدن دست به هرکاری می‌زد و بسیاری از طرفدارانش نیز به واسطه او می‌خواستند دیده شوند، او فرومایه‌ترین اقدامات را انجام می‌داد تا هرچه بیشتر دیده شود و هیچ خط فکری مشخصی نداشت، اگرچه این ویژگی شخصیتی یعنی میل به دیده شدن ممکن است در همه ما وجود داشته باشد اما اگر این ویژگی در وجود ما به سرکشی تبدیل شود دیگر اختلال شخصیت خواهد بود.

با همه این تفاسیر، بی‌شک تتلو را می‌توان نماد یک «ابتذال آنلاین» دانست، یک جریان و پدیده جدی، خطرناک و البته تأثیرگذار.

انتهای پیام/*

کد خبر 761687

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =