کارشناس انرژی مطرح کرد:
مزیت بالای سهنرخی شدن بنزین
یک کارشناسی انرژی گفت: کسانی که بیشتر از حد استاندارد مصرف میکنند و در دهکهای بالای جامعه قرار میگیرند با نرخی نزدیکتر به نرخ واقعی بنزین را مصرف میکنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، هاشم اورعی در خصوص سهنرخی شدن بنزین اظهار کرد: این اقدام گامی در مسیر درست است، اما کافی نیست البته مزیتی دارد که کسانی که بیشتر از حد استاندارد مصرف میکنند و ماشینهای متعدد دارند و در دهکهای بالای جامعه قرار میگیرند نه نرخ واقعی اما با نرخی نزدیکتر به نرخ واقعی بنزین را مصرف میکنند.
وی به اشاره به اینکه کاهش اختلاف قیمت بنزین از دیگر نکات مثبت این اقدام است، بیان کرد: نکته مثبت دیگری که در این زمینه وجود دارد کاهش انگیزه قاچاق سوخت است باوجودآنکه گازوئیل سهم بیشتری در قاچاق دارد و امیدواریم چنین اقدامی برای گازوئیل نیز در نظر گرفته شود.
این کارشناس انرژی ادامه داد متأسفانه اختلاف قیمت بنزین در کشور ما و کشورهای همسایه بهقدری زیاد است که قابلمقایسه نیست؛ زیرا اگر قیمت بنزین در کشور ما ۷ هزار تومان شود در کشورهای همسایه ۷۰ هزار تومان است.
اورعی با اشاره به اینکه درنظرگرفتن نرخ سوم گامی مثبت است؛ اما باید مسائل دیگری را در نظر گرفت، افزود: نرخ تورم در کشور ما نزدیک به ۵۰ درصد است و بر اساس آمار بانک مرکزی در بخش آب، برق، بنزین و انرژی تورم تقریباً ۷۰ درصد است زمانی که بنزین مازاد ۳ هزارتومانی به ۵ هزار تومان میرسد و گمان میکنیم افزایش قیمت بنزین چشمگیر بوده درصورتیکه اینطور نیست زیرا ۶۰ لیتر ۱,۵۰۰ تومان ۱۰۰ لیتر سه هزار تومان و مازاد بر آن ۵,۵۰۰ تومان باشد با تورم ۵۰ درصدی چنین قیمتی در کمتر از یک سال اثر خود را از دست میدهد.
وی ادامه داد: مگر چند درصد مردم بیش از ۱۶۰ لیتر بنزین مصرف میکنند در نتیجه این اقدام باوجودآنکه اقدامی در مسیر درست بوده؛ اما کافی نیست و ایرادی که به آن وارد است؛ زیرا شیب منفی که دولت باید بابت یارانه بنزین و گازوئیل پرداخت کند تندتر از شیب مثبت این اقدامات است.
این کارشناس انرژی در این زمینه اضافه کرد: با این روش قبل از اصلاح سیستم انرژی دچار فروپاشی میشود، زیرا اقدامات ما هم خیلی دیر است و هم خیلی کم است. چرا که در پنج سال گذشته میتوانستیم وضعیت را با سیاستهای گامبهگام اصلاح کنیم؛ اما اکنون نه زیرا دولت به دولت این مسئله را به فراموشی سپردند و هیچیک از آنها جسارت نداشتند و چنین اقدامی را به دولت بعدی واگذار کردهاند بر اساس آمار ارائه شده در مهرماه روزانه ۱۳۴ میلیون لیتر بنزین توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶.۵ درصدی داشته است.
اورعی تأکید کرد: کشوری که طبق اعلام صندوق بینالمللی پول در رکورد اقتصادی قرار دارد چگونه مصرف بنزین آن در یک سال ۶.۵ درصد افزایش پیدا کرده است پر واضح است که علت آن قاچاق است به همین دلیل اگر قرار است مازاد مصرف ۵.۵۰۰ باشد بنزین نیز مانند برق و گاز میشود که مردم برق و گاز ندارند و بنزین به آن اضافه میشود و به نقطهای میرسیم که به دلیل شرایط اقتصادی امکان واردات بنزین را نخواهیم داشت.
وی گفت: باید در نظر داشت که افزایش قیمت بنزین لازم است؛ اما در کنار سایر راهکارها اما تفاوت قیمت با بقیه اقلام این نسخه آن است که قیمت سریعترین تأثیر را دارد؛ ولی همزمان ما باید به سمت صنایع خودروسازی برویم و تفاوت فناوری ما و بنزین مصرفی با سایر کشورها چگونه است و آن را در چند سال اصلاح کنیم
این کارشناس حوزه انرژی در پایان خاطرنشان کرد: ما حملونقل عمومیمان ضعیف است و نمیتوان به مردم گفت نه از ماشین شخصی استفاده کن و نه از حملونقل عمومی و مسائلی ازایندست باید ساماندهی شوند.
منبع: مهر
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!