رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تهران:
از توان خودروسازان داخلی استفاده کنیم
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: تخصیص ارز برای واردات اتوبوس به نفع مردم نیست؛ زیرا امکان تولید آن توسط خودروسازان کشور وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، مهدی عباسی در خصوص این خبر اظهار کرد: نیاز مردم به اتوبوس قطعی و روشن است و شورا نیز منابع لازم را در این زمینه پیشبینی کرده، اما تأمین این نیاز نباید بهانهای برای نادیدهگرفتن توان تولید داخل و خروج ارز از کشور شود.
وی در ادامه بیان کرد: وسایل نقلیه عمومی تجهیزات شهری هستند که باید به طور مستمر تعمیر و نگهداری شوند. وقتی اتوبوس از خارج خریداری میشود، خدمات پس از فروش و نگهداری آن نیز وابسته به همان کشور است و این یعنی هزینههای سرسامآور. قاعده منطقی حکم میکند هرجا امکان تولید و پشتیبانی در داخل وجود دارد، در اولویت قرار گیرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اشتغال گسترده در صنایع مرتبط با تولید اتوبوس افزود: در این بخش از حدود ۱۰ هزار نیروی مستقیم و ۴۰ تا ۵۰ هزار نیروی غیرمستقیم صحبت میکنیم. بدنه اتوبوس، ورق فولادی، قطعهسازی، چراغ، لنت و بخشهای مختلف قابلتولید داخلی است و چرا باید ارزی که برای کشور حیاتی است خرج خرید محصول خارجی شود و نیروی کار کشور دیگری از آن بهره ببرد؟
عباسی با بیان اینکه واردات، حتی اگر در کوتاهمدت باعث ورود اتوبوس به شهر شود، در بلندمدت هزینههای زیادی به مردم تحمیل میکند، گفت: نگهداشت هر دستگاه اتوبوس وارداتی هزینههای سنگینی دارد؛ این پول از جیب مردم خارج میشود و به نام آنها اما به ضررشان تمام خواهد شد.
وی تأکید کرد: وظیفه ملی ما این است که ابتدا از توان خودروسازان داخلی استفاده شود و اگر کمبودی وجود داشت، بخش تکمیلی با نظارت و ضمانت خودروساز داخلی از خارج تأمین گردد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تهران با رد نگاه مقایسهای میان خودروی سواری داخلی و اتوبوس تولید داخل ادامه داد: در حوزه اتوبوسرانی، خودروساز داخلی در کیفیت، خدمات و زیبایی کاملاً توان رقابت با محصول خارجی را دارد. نمونه ساده آن شیشه اتوبوس است که بارها ممکن است تعویض شود. وقتی اتوبوس خارجی خریداری شود، هر بار باید ارز پرداخت شود؛ اما در تولید داخل، تأمین قطعه بهراحتی از شرکتهای ایرانی امکانپذیر است.
عباسی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران شهری خاطرنشان کرد: شهرداری میگوید خودروساز داخلی به تعهدات عملنکرده، اما از خرداد تا امروز حتی یک جلسه رسمی با تولیدکنندگان داخلی برگزار نشده، درحالیکه برای مذاکره با تأمینکنندگان خارجی سفر انجام شده است. چطور ممکن است ۳۰ یا ۴۰ کیلومتر فاصله تولیدکننده داخلی را طی نکنیم؛ اما هزاران کیلومتر سفر خارجی صورت بگیرد؟
منبع: ایرنا
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!