
تونلهای اصلی متروی تهران افتتاح میشوند؛
توسعه چهار خط متروی تهران با ۲۲ ایستگاه
توسعه ۴ خط متروی تهران برای اضافه شدن ۳۵ کیلومتر مسیر و ۲۲ ایستگاه جدید در راه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، با انجام تست گرم بخش پایانی خط ۷ مترو تهران میتوان حالا گفت عملاً تمام تونلهای بدنه اصلی خطوط هفتگانه شبکه مترو احداث شده است.
اما در ادامه راه گسترش این شبکه، موضوع توسعه برخی خطوط مطرح است تا دسترسی مردم به شبکه راهآهن ریلی زیرزمینی آسانتر شده و برخی مناطق کمبرخوردار از این موارد حملونقلی نیز، صاحب ایستگاه مترو شوند.
در واقع بهموازات شروع عملیات اجرایی خطوط جدید ۸ تا ۱۱ مسئله توسعه برخی از خطوط هفتگانه هم جریان دارد تا مطلوبیت و فراگیری شبکه مترو ارتقا یابد.
در حال حاضر موضوع توسعه خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ مترو جریان دارد که با تکمیل این طرحها، بیش از ۳۵ کیلومتر مسیر ریلی تونلی به همراه ۲۲ ایستگاه جدید به جمع داراییهای شبکه راهآهن ریلی زیرزمینی افزوده خواهد شد.
با هم نگاهی مختصر به شرح پروژههای توسعهای این خطوط میاندازیم؛
توسعه شرقی خط ۲ مترو تا پردیس مسافری شرق
خط ۲ مترو تهران یکی از مهمترین خطوط متروی تهران است که با عبور از نقاط شلوغ و پرتردد، غرب و شرق را در به هم متصل میکند. این خط با طول تقریبی ۲۶ کیلومتر ۲۲ ایستگاه فعال دارد. خط ۲ بعد از خط ۵ تهران قدیمیترین خط متروی تهران بوده و در کاهش بار ترافیک روزانه بزرگراههای شهید همت و شهید حکیم نقش بسیار مهمی ایفا میکند. طرح توسعه شرقی خط ۲ از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق تهران است. این مسیر توسعهای با طول تقریبی ۵/۴ کیلومتر که حدود یک کیلومتر آن پیشتر احداث شده بود، ۲ ایستگاه شهید باباییان و پردیس مسافری شرق را شامل میشد. پیشبینی میشود که با تأمین بهموقع منابع مالی، در نیمه نخست سال آینده ایستگاه پایانه شرق به بهرهبرداری برسد. با بهرهبرداری از پایانه جدید شرق و اجرای پروژه توسعه شرقی خط ۲، کارکرد پایانه جدید شرق و خط ۲ مترو بهصورت توأمان ارتقا خواهد یافت.
توسعه غربی خط ۴ مترو تا میدان چهارباغ
پروژه توسعه غربی خط ۴ مترو شامل ۴ کیلومتر مسیر و ۳ ایستگاه (پس از ایستگاه ارم سبز) است. در سال ۱۴۰۲ فاز اول پروژه شامل ۲/۱ کیلومتر مسیر و ایستگاه علامه جعفری به بهرهبرداری رسید. کارهای باقیمانده توسعه غربی خط ۴ شامل ۲ ایستگاه آیتالله کاشانی و میدان چهارباغ، روسازی ۸/۲ کیلومتر مسیر و ساخت ۶۰۰ متر تونل شانت به همراه ۳ هواکش میان تونلی نیز در حال اجرا است. مدتزمان تقریبی تکمیل و بهرهبرداری از بخش توسعه غربی خط ۴ در دو فاز، یکی به مدت ۱۸ ماه شامل افتتاح ایستگاه آیتالله کاشانی و دیگری به مدت ۳ سال از تاریخ ابلاغ قرارداد شامل افتتاح ایستگاه میدان چهارباغ و سایر اجزای باقیمانده پروژه است.
توسعه شرقی خط ۴ مترو با ۱۰ ایستگاه جدید
خط ۴ مترو در بخش توسعه شرقی خود ۱۱ کیلومتر امتداد پیدا میکند و با ۱۰ ایستگاه از ایستگاه مترو شهید کلاهدوز در بزرگراه شهید یاسینی آغاز و در انتها به حوالی دانشگاه آزاد اسلامی تهران - شمال و پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور میرسد. ایستگاههای جدید این مسیر شامل ایستگاه مترو تهراننو در انتهای میدان چایچی، ایستگاه مترو میدان شقایق در میدان شقایق، ایستگاه مترو شهید امیری طامه در تقاطع بزرگراه باقری و خیابان گلبرگ (۱۴۲ شرقی)، ایستگاه شهید ظفرقندی (تقاطع اتوبان باقری - خیابان ۱۹۶)، ایستگاه مترو سجادیه در فلکه سوم تهرانپارس و ایستگاه مترو پروین در محدوده میدان شاهد و یک ایستگاه در انتهای خیابان ۱۹۶ شرقی و در نهایت دو ایستگاه در محدوده خاک سفید است که ایستگاه انتهایی در نزدیکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال قرار میگیرد. تفاهمنامه مربوط به این خط بهزودی امضا خواهد شد.
توسعه جنوبی خط ۶ مترو در شهرری
خط ۶ مترو تهران یکی از خطوط مهم شبکه متروی تهران به شمار میآید که شمال غرب و جنوب شرق تهران را به یکدیگر متصل میکند. این خط با عبور از مناطق پرجمعیت شهر تهران و به کمک دیگر خطوط شبکه مترو، تردد مسافران در محدودههای پر تردد پایتخت را تسهیل میکند و در کاهش ترافیک کلانشهر پایتخت نقش مؤثری دارد. خط ۶ با احتساب بخش توسعه جنوبی آن در مجموع ۴۲ کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه خواهد داشت. توسعه جنوبی خط شش مترو تهران ۱۰ کیلومتر مسیر و ۵ ایستگاه دارد که شامل ایستگاههای چشمهعلی، ابن بابویه، میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و ایستگاه راهآهن میشود. عملیات حفاری و ساخت تونل این طرح به پایان رسیده است. مسیر پروژه در چند فاز به بهرهبرداری میرسد که فاز نخست آن یعنی حدفاصل ایستگاههای دولتآباد تا ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در سال آینده به بهرهبرداری میرسد. ایستگاه پایانی بخش توسعه جنوبی خط ۶ محل اتصال خطوط شش و یک مترو و همچنین خط راهآهن سراسری جمهوری اسلامی ایران است.
حدود ۴۰ درصد از عملیات اجرایی ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که قرار است اولین ایستگاه مورد بهرهبرداری این بخش در سال ۱۴۰۵ باشد، انجام شده است.
توسعه شمال غربی خط ۷ مترو تا محدوده چهاردیواری
پروژه توسعه شمال غربی خط ۷ مترو تهران به طول ۲/۴ کیلومتر برای خدمترسانی به مناطق ۲ و ۵ شهرداری تهران و بهویژه مراجعان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان، از انتهای خط ۷ (ایستگاه میدان کتاب) آغاز و تا میدان دانشگاه امتداد خواهد یافت. توسعه شمال غربی خط ۷ متروی تهران شامل ۲ ایستگاه در محدوده تقاطع چارباغ اشرفی اصفهانی با سیمون بولیوار و دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خواهد بود. همچنین پارکینگ شبانه خط ۷ نیز بعد از ایستگاه دانشگاه و در محدوده بوستان کوروش طراحی شده است. سهولت دسترسی شهروندان به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان و کاهش ترافیک مسیرهای ارتباطی به دانشگاه و بیمارستان بهعنوان یک محدوده جاذب سفر و امکان تعامل با مجتمعهای تجاری محدوده کریدور با هدف احداث مجتمعهای ایستگاهی بهمنظور تأمین بخشی از هزینههای پروژه، از جمله ویژگیهای این پروژه است. در صورت تأمین بهموقع منابع مالی، امکان بهرهبرداری از یکی از ایستگاههای بخش توسعه شمال غربی خط ۷ در اواخر سال ۱۴۰۵ یا اوایل سال ۱۴۰۶ وجود دارد.
منبع: مهر
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!